Berita Auto

Chevrolet Hilang Keyakinan Pelanggan Mereka Di Malaysia

Apa sudah jadi dengan semua kereta Chevrolet dan MPV yang pernah menjadi pemandangan biasa di jalan raya kita?

Ini adalah antara beberapa jenama kereta yang tidak pernah menjaga pelanggannya di Malaysia dan juga Indonesia dan Thailand. Ia mungkin ikon Amerika, tetapi apabila ia datang untuk menjaga pelanggan di ASEAN, ia adalah jenama automotif yang meninggalkan rasa yang tidak menyenangkan pada mulut semua.

Hari ini, hanya trak pikap Chevrolet Colorado yang nampaknya berjalan tanpa masalah ‘after sales’ di negara kita (alat ganti masih tersedia untuk Colorado dan beberapa model lain di Thailand) namun, kereta Chevrolet seperti Cruze, Aveo dan Optra, SUV seperti Captiva dan MPV seperti Zafira/Nabira yang dijual kepada rakyat Malaysia yang tidak curiga nampaknya kebanyakannya dibiarkan berkarat di luar bengkel manakala beberapa yang lain masih ‘on-the-road’ kerana pemiliknya dapat mencari bahagian dan mempunyai mekanik yang ‘tidak berputus asa’ mencari bahagian, baharu atau terpakai.

Jadi, adakah ini hanya masalah Malaysia? Isu pengedar tempatan? Kami tidak fikir begitu seperti kira-kira 7 tahun yang lalu pada 2015, General Motors (GM) pemilik jenama untuk Chevrolet menarik diri dari Indonesia selepas beroperasi di sana sejak 1938.

Ketika itu, market share mereka di Indonesia berada di bawah 1 peratus. Beberapa minggu kemudian, GM pula, mula mengecilkan operasinya di Thailand yang hanya mempunyai 3 peratus market share.

Pada masa itu, Chevrolet Spin (MPV kompak) dan Sonic (kereta kompak) mengalami penurunan jualan walaupun kerajaan Thailand tegas untuk menggalakkan jualan kenderaan kompak menggunakan program ‘Eco Car 2’. Hanya trak pikap Chevrolet Colorado nampaknya terus mempunyai pembeli dalam pasaran trak pikap terbesar di dunia.

Kemudian pada bulan November 2018, selepas 4 rakan kongsi perniagaan dengan syarikat Malaysia, GM bersara sekali lagi dari Malaysia. Rakan kongsi perniagaannya yang ke-4, Kumpulan Naza (sebelum Naza Quest ia adalah DRB-Hicom) menamatkan urusan perniagaan mereka selepas banyak isu dengan alat ganti, ‘after sales’, lambakan produk dan kekurangan komunikasi antara pengurusan GM dan Kumpulan Naza.

Jadi, adakah General Motors dan Chevrolet akan kembali ke Malaysia? Well, memandangkan hubungan yang tidak sihat dan fakta bahawa sesetengah pengeluar kereta tidak mengambil endah tentang ‘after sales’ dan kualiti dan bergantung hanya kepada usaha menjual jual jual saja, kami pasti kepulangan mereka ke Malaysia hanya akan menyebabkan satu lagi kumpulan pembeli kereta yang akan tertipu, kehilangan wang hasil titik peluh mereka kepada pengeluar kereta besar Amerika dan ‘bad taste’ dulu akan kekal dengan pengedar Malaysia yang akan ditinggalkan dengan pelanggan yang marah dan kenyataan media sosial yang negatif.

Sudah tiba masanya untuk General Motors dan pengeluar kereta Eropah dan China yang lain memahami bahawa Malaysia dan juga ASEAN adalah pasaran kereta yang matang dan pembeli tidak akan menerima ‘after sales’ yang teruk dan kekurangan alat ganti di mana pertukaran mata wang di ASEAN berbanding Eropah dan Amerika menjadikan pemilikan kereta mahal dan hampir satu pertiga (33 peratus) daripada purata pendapatan isi rumah.

Previous post

Takashi Obata Adalah Timbalan Pengerusi Baharu UMW Toyota Motor

Next post

Mini Cooper 1275 S Terus Menjadi Ikon Yang Dikagumi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *