Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Bagaimana ISUZU D-Max Menebus Balik Kedudukan Nombor Satunya

Peningkatan jualan trak pikap satu tan ISUZU di Thailand memang mengagumkan.

Hari ini, dilengkapi dengan enjin diesel turbo yang teguh, pikap pemenang anugerah ISUZU D-Max di barisan hadapan, dengan kuasa 190PS dan tork 450Nm (varian X-Terrain). Lebih-lebih lagi di Thailand, yang merupakan pasaran trak pikap terbesar di dunia.

Jualan ISUZU D-Max serba baharu ini, yang dilancarkan hanya setahun lalu, telah kukuh sepanjang 2021 dan berterusan pada 2022.

ISUZU ialah salah satu daripada 2 pemain utama dalam perlumbaan untuk jualan pikap di Thailand, yang mempunyai bahagian pasaran sepanjang dekad lalu yang mengawal sekitar dua pertiga daripada jumlah pasaran pikap.

Sepanjang 2020, semua jenama kecuali ISUZU kehilangan bahagian pasaran pikap yang ketara, dengan ISUZU menewaskan pesaing dan bertakhta di Thailand untuk pasaran kenderaan pikap.

ISUZU menjangkakan bahawa COVID-19 akan memberi kesan kepada pendapatan pengguna dan jualan kenderaan akan menurun secara mendadak, tetapi dalam praktiknya, ramai penganggur pulang ke kampung halaman mereka untuk memulakan perniagaan baharu.

Dewan Perniagaan Jepun tempatan juga mendedahkan bahawa peningkatan jualan pikap adalah daripada keperluan logistik yang lebih tinggi.

Walaupun jualan trak pikap jenama lain merosot berbanding 2019 sehingga 45 peratus, jualan trak pikap ISUZU meningkat sebanyak 9 peratus pada 2020, menjual lebih banyak berbanding sebelum wabak, menjadikan ISUZU jenama pikap paling laris pada 2020.

Kenapa beli ISUZU semasa pandemik?

Pada April 2021, firma perunding kajian pasaran ABeam dalam segmen trak pikap Thailand melihat faktor berbeza yang memberi kesan kepada pengguna apabila memilih jenama dan model tertentu. Kajian itu merumuskan bahawa gabungan reputasi jenama, reka bentuk kenderaan, pengalaman memandu dan faktor kos keseluruhan pemilikan kereta boleh mempengaruhi keputusan pembelian kenderaan dengan ketara antara faktor lain.

Kajian Perjalanan Pelanggan ABeam dari 2019 menunjukkan Isuzu sebagai jenama no. 1 dengan kesetiaan pelanggan tertinggi dalam segmen kenderaan bukan mewah, manakala pesaing utamanya ialah, sudah tentu, no. 2.

Susulan penemuan tersebut, ABeam melakukan analisis lain melalui pantauan saluran sosial dalam talian pada tahun 2021, membandingkan pengguna Isuzu dan pesaing utama. Ia mendapati bahawa 83 peratus daripada komen mereka bersetuju bahawa Isuzu mempunyai kos pemilikan yang lebih rendah.

Reka bentuk kenderaan adalah satu lagi faktor yang berpengaruh menurut ulasan kajian. ISUZU telah melancarkan ISUZU D-max baharu pada Oktober 2019 selepas perubahan kecil terakhir pada akhir 2018, yang apabila pengguna membandingkan model pikap, menyebabkan mereka merasakan bahawa model ISUZU baharu kelihatan lebih moden daripada model semasa pesaing utamanya, yang melancarkan reka bentuk terbaharunya pada 2018, walaupun ulasan pengalaman memandu tidak menunjukkan sebarang perbezaan yang ketara.

Ia juga mendapati bahawa dari perspektif pengguna Thai, ISUZU adalah pikap yang lebih kos efektif; saiz enjin terkecil ISUZU bermula pada 1.9 liter, manakala pesaing utama terdekat menggunakan enjin 2.4 liter, membolehkan model entry-level mereka menawarkan kos bahan api yang lebih rendah.

Perkara lain ialah pesaing utama lebih menumpukan pada model pikap dengan transmisi automatik, yang diutamakan oleh pemandu baharu, serta pemandu wanita, tetapi biasanya dianggap mengakibatkan penggunaan bahan api yang lebih teruk.

Jurang untuk transmisi manual juga boleh dilihat dengan ISUZU menawarkan sistem transmisi 6-kelajuan untuk semua modelnya, manakala pesaing utama masih menggunakan sistem transmisi 5-kelajuan untuk beberapa model entry-level mereka yang boleh mengakibatkan kecekapan bahan api lebih teruk, di mana ia lebih kepada persepsi pelanggan dan bukannya fakta.

Previous post

Pusat 3S Premium SISMA Auto Hub Dibuka Di Glenmarie

Next post

Ford Ranger Raptor Baharu Akan Diperkenalkan 22 Februari Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *