BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

6.5J EV Dijual Pada 2021, Separuh Di China. Teka Siapa No.1?

Kenderaan elektrik dan kenderaan elektrik hibrid plug-in semakin popular.

Canalys mengeluarkan beberapa penemuan daripada anggaran jualan kereta global 2021 mereka dan hasilnya agak mengejutkan. Walaupun kekurangan semikonduktor yang melanda pasaran automotif, jelas bahawa industri dapat mencari cip yang mencukupi untuk dimasukkan ke dalam kira-kira 6 setengah juta kenderaan elektrik dan kenderaan elektrik hibrid plug-in. Berbanding tahun 2020, ini adalah peningkatan sebanyak 109% tahun ke tahun.

Pada 2020 dan 2021, hampir keseluruhan industri pada dasarnya menerima bahawa kenderaan elektrik akan menjadi kebiasaan. Setiap jenama utama sama ada melancarkan kenderaan elektrik atau mengumumkan hasrat mereka untuk melancarkan beberapa kenderaan elektrik. Jadi, pada pendapat anda, siapakah yang paling banyak menjual EV dan PHEV pada tahun 2021?

Well, menurut Canalys, kedua-dua Hyundai Motor Group dan BMW Group mempunyai 5% bahagian pasaran kenderaan elektrik. Jenama ini termasuk Genesis, Kia, Hyundai dan IONIQ untuk Hyundai Motor Group dan BMW, Rolls-Royce, MINI dan BMW Motorrad.

Di tempat ke-5 ialah Stellantis, pakatan yang agak baharu antara PSA dan FCA. Kumpulan ini terdiri daripada jenama Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Citroen, Peugeot, Opel, Vauxhall, DS Automobiles dan Fiat Professional. Itu banyak jenama, tetapi mereka membentuk 6% daripada semua jualan EV dan PHEV global.

Di tangga ke-4 ialah BYD. Jenama kereta China ini telah menunjukkan prestasi yang sangat baik, mengeksport EV ke Norway dan menyediakan teknologi bateri utama kepada pemain utama seperti Tesla. Mereka mendapat 9% bahagian pasaran global yang sangat mengagumkan.

Di tempat ketiga, anda mempunyai konglomerat utama China, SAIC. Ini adalah kumpulan besar jenama termasuk Maxus, MG, Roewe, Feifan dan banyak, banyak usaha sama. Mereka berjaya menjual 11% daripada semua EV dan PHEV ke seluruh dunia pada tahun 2021.

Di tempat kedua ialah Volkswagen dengan 12% bahagian pasaran. Ini termasuk Volkswagen, Audi, Bentley, Porsche, SEAT, Cupra, Skoda dan banyak lagi.

Di tempat teratas ialah jenama kereta tunggal dengan hanya 4 kereta yang dijual. Anda sudah tahu jenama itu – Tesla. Model S, Model 3, Model X dan Model Y merangkumi 14% daripada jualan kereta global. Sekarang itu cukup mengagumkan untuk jenama kereta yang begitu muda.

Tesla Model 3 in motion

Previous post

Toyota Veloz Dilancarkan Di Thailand, Malaysia Selepas Ini?

Next post

Restorasi Dream Street Satria GTI Mendapat Pengiktirafan Dunia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *