Kemalangan / Rosak / Recall

4,796 Unit Lamborghini Huracan Dipanggil Balik Di AS

Ini adalah untuk menggantikan blanking caps yang hilang pada skru pelarasan lampu depan.

Di Amerika Syarikat, Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Kebangsaan/National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) telah mengeluarkan penarikan balik untuk 4,796 unit Lamborghini Huracan yang dibina antara 30 Julai 2014 dan 14 Mei 2020 kerana tiada blanking caps pada skru pelarasan low-beam headlight horizontal.

Menurut NHTSA, ini boleh mengakibatkan silau kepada pengguna jalan raya lain dan mengurangkan jarak penglihatan pada salah satu sisi jalan dan jalan di hadapan, oleh itu meningkatkan risiko kemalangan. Tidak perlu dikatakan, blanking caps yang hilang akan dipasang tanpa kos kepada pemilik. Mereka yang telah menggantikan bahagian itu akan dibayar balik sepenuhnya, jika mereka dapat membuktikannya.

Isu ini pertama kali didedahkan oleh Lamborghini semasa audit dalaman rutin pada awal 2020. Bahagian yang hilang dikenal pasti pada kereta yang masih belum dihantar dan kemudian dipersalahkan atas “kesilapan manusia”. Dilaporkan bahawa Lamborghini telah memberitahu NHTSA pada Mac 2020 dan memohon petisyen untuk “Ketidakpatuhan Tidak Berakibat”. Dua tahun kemudian, NHTSA akhirnya memutuskan petisyen itu dan mengarahkan pembuat kereta mengeluarkan panggilan balik.

Sekarang, ini menimbulkan persoalan: adakah kempen penarikan balik ini menjejaskan unit Huracan yang ada di Malaysia? Memang, panggilan balik telah dibuat di A.S. tetapi memandangkan setiap Huracan dipasang di tapak pengeluaran Sant’Agata Bolognese, kami pasti tertanya-tanya sama ada terdapat beberapa unit yang terjejas telah sampai ke Malaysia. Melainkan sudah tentu, panggilan balik melibatkan versi pacuan tangan kiri sahaja.

Kami secara peribadi berpendapat bahawa kemungkinan perkara ini berlaku adalah tipis tetapi jika ia berlaku, adakah Lamborghini Kuala Lumpur akan melayani pelanggan yang terjejas, terutamanya jika kereta itu dibeli daripada pengimport kelabu?

Walaupun mereka mahu berbuat demikian, ia boleh menjadi proses yang sangat panjang kerana jenama itu masih belum membuka bengkel “teknologi terkini” baharunya di bawah pengedar yang baharu dilantik, SunAgata Supercars Sdn Bhd. Syarikat itu berjanji untuk memulakan operasi kemudahan 3S bersepadunya menjelang suku kedua 2021 tetapi itu berkemungkinan besar telah dihalang oleh Covid-19.

Previous post

BMW i7 Menjalani Ujian Akustik Di Munich

Next post

Model Toyota Voxy Semua Baharu Dilancarkan Di Indonesia Dengan Harga RM163,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *