Bisnes

Bagaimana Volvo Jual Lebih Kereta Pada 2021 Berbanding Saingannya

Volvo Cars telah mengatasi beberapa pesaing premium dari segi pertumbuhan di Malaysia.

Setahun kebelakangan ini, hampir semua jenama kereta premium telah mencapai prestasi yang baik di Malaysia. Tetapi apabila bercakap tentang pertumbuhan, hanya terdapat satu jenama automotif premium, Volvo Cars, yang telah mengatasi yang lain. Ia juga merupakan tahun ke-6 mereka meneruskan pertumbuhan jualan dan jumlah jualan kenderaan tertinggi mereka di Malaysia.

Ya, saingan Jerman terdekat mereka mengalami jualan yang baik sekali dan hampir setiap model baharu telah habis dijual sejak pelancaran, tetapi kesemua mereka tidak menyaksikan PENINGKATAN dalam jumlah jualan disebabkan oleh wabak yang berterusan dan juga kadar pertukaran mata wang yang tidak menguntungkan yang menjejaskan baki bank beberapa pembeli Malaysia yang terlibat dalam perniagaan global.

Kami juga melaporkan awal tahun lepas bahawa Volvo Cars mempunyai model tertentu yang sudah habis dijual (XC60) dan terdapat senarai menunggu yang panjang kerana kekurangan cip dan penutupan kilang akibat Covid-19.

Pengedar Volvo Cars di seluruh Malaysia terpaksa menenangkan pelanggan yang tidak sabar-sabar untuk mendapatkan Volvo baharu mereka sebelum diskaun SST berakhir pada Disember 2021 dan beberapa pengedar Volvo terpaksa menjual unit demonstrasi dan kereta yang diperuntukkan oleh syarikat kepada pelanggan. Malah Volvo SELEKT (bahagian kereta terpakai di rumah mereka) tidak mempunyai stok Volvo terpakai dan mereka mengiklankan bahawa mereka ingin MEMBELI Volvo terpakai.

Itulah sebabnya Volvo Car Malaysia minggu lepas dengan bangganya mengumumkan hasil jualan dan prestasinya untuk tahun 2021, menutup tahun lalu dengan kukuh dengan jumlah jualan sebanyak 2,229 unit, peningkatan 14.3 peratus daripada tahun sebelumnya.

Sementara itu, Volvo Cars Malaysia juga telah menjual lebih banyak kenderaan berbanding Porsche, Audi dan Lexus di Malaysia.

Kejayaan jualan mereka boleh dikaitkan dengan beberapa faktor. Bermula dengan after-sales yang baik daripada rangkaian pengedar, diikuti dengan peningkatan dalam nilai kereta terpakai dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan kejuruteraan produk yang kukuh.

Volvo sudah kembali dan mereka adalah jenama yang perlu diperhati pada tahun-tahun akan datang apabila mereka terus maju ke dalam bidang elektrifikasi di peringkat global dan juga Malaysia.

Tambahan pula, Volvo Car Malaysia mempunyai Pengarah Urusan baharu yang hadir pada pertengahan tahun lepas. Charles Frump kelahiran Amerika membawa bersamanya pengalaman automotif berdekad-dekad dan 12 tahun penjenamaan Volvo bersamanya.

Dia sudah pun memulakan perubahan, yang anda dan saya tidak akan lihat lagi, dan lebih banyak lagi akan dilakukan dalam beberapa bulan akan datang untuk memartabatkan Volvo Cars di Malaysia.

Pada skala global, jualan Volvo Cars meningkat sebanyak 5.6 peratus kepada 698,693 kereta pada tahun penuh 2021. Keputusan ini juga menunjukkan populariti berterusan barisan kereta Volvo Cars’ Recharge dengan rangkaian kuasa hibrid elektrik atau plug-in sepenuhnya.

Jualan model Recharge meningkat sebanyak 63.9 peratus pada 2021, berbanding 2020. Kereta cas semula membentuk 27 peratus daripada jumlah volum jualan syarikat pada 2021. Hampir 40 peratus daripada semua kereta Volvo baharu yang dijual pada bulan Disember adalah model Recharge, di mana kereta elektrik sepenuhnya membentuk 7.4 peratus.


Previous post

Volvo V60 Recharge T8 Masuk Pasaran Malaysia

Next post

Honda Civic FE Dilancarkan Di Malaysia - Harga Dari RM125k

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *