Berita Auto

Volkswagen Passat Bersara Di Amerika Syarikat Selepas Hampir 50 Tahun

Amerika mengucapkan selamat tinggal kepada Volkswagen Passat.

Volkswagen Passat, masih salah satu model paling berjaya di Malaysia daripada VW Group, telah dihentikan di Amerika Syarikat bulan ini. Kilang Chattanooga syarikat itu di Tennessee menyaksikan model Passat buatan tempatan terakhir keluar dari barisan pengeluaran hari ini. Model itu telah dijual di AS sejak tahun 1974 apabila ia muncul di sana sebagai “Dasher”. Malah ia hanya dipanggil Passat di Amerika Syarikat pada tahun 1990-an dan ia hanya dibuat di Amerika Syarikat bermula pada tahun 2011 dengan generasi Passat ini.

Generasi terakhir Passat di Amerika Utara ada dalam produksi sejak 2011. Kereta itu mempunyai pilihan rangkaian kuasa awal yang terdiri daripada diesel pengecas turbo empat silinder 140 kuasa kuda, petrol lima silinder 170 kuasa kuda dan enjin petrol VR6 280 kuasa kuda. Yang 5-silinder itu kemudiannya dihentikan memihak kepada turbo empat silinder dengan kuasa yang lebih kurang sama tetapi lebih tork pada 2013. Kemudian pada 2015, penggayaan dan peralatan baharu telah ditambah.

Itu juga tahun Dieselgate meletup dan akibatnya mereka terpaksa menggugurkan varian diesel. Mereka juga memutuskan untuk menggugurkan V6 kemudian pada tahun 2019. Menjelang akhir pengeluaran model itu, petrol pengecas turbo 2.0L dengan 174 kuasa kuda telah memacu Passat dengan penyegaran reka bentuk terakhir pada 2020.

Melangkah ke hadapan, kilang Pemasangan Volkswagen Chattanooga akan diubah untuk menyokong mobiliti elektrik. Syarikat itu merancang untuk mengeluarkan kenderaan elektriknya seperti ID.4 di sana. Ia juga akan menempatkan Pusat Kejuruteraan dan Perancangan tempatan dan menjadi hab ujian EV untuk Volkswagen di Amerika Utara.

Berikut ialah sejarah pendek Passat di Amerika Syarikat:

Passat B1: Dasher (1974-1981)
Dasher menandakan beberapa perkara pertama untuk Volkswagen di Amerika: VW pertama yang sejukkan air, model pacuan roda hadapan pertama, dan kenderaan pertama yang direka oleh Giorgetto Giugiaro, yang turut menggayakan Golf di syarikat ItalDesign miliknya di Turin, Itali. Dasher mula dijual dengan satu pilihan enjin, 74 kuasa kuda 1.5 liter empat silinder sebaris. Pada tahun 1976, enjin itu digantikan dengan enjin Bosch suntikan bahan api 1.6 liter empat dengan 78 hp. Pada tahun 1979, enjin diesel 1.5 liter 48 kuasa kuda telah tersedia. Dua perbezaan utama memisahkan Dasher awal daripada model Passat yang dijual di pasaran lain: bulat, bukannya persegi, lampu depan dan bampar besar yang dimandatkan.

Passat B2: Quantum (1982-1989)
Seperti Dasher, Quantum berdasarkan Audi 80 Eropah (4000 di A.S.). Seperti pendahulunya, terdapat pelbagai gaya badan: wagon, hatchback tiga pintu dan sedan empat pintu. Enjin empat silinder asas memberikan hanya 74 kuasa kuda, tetapi enjin 2.2 liter lima silinder yang menghasilkan 100 kuasa kuda tersedia untuk tahun 1984. Menjelang akhir hayat kereta, ia menghasilkan 115 hp dan tersedia dengan Syncro penuh- sistem pacuan semua roda sepenuh masa, berdasarkan pacuan Quattro Audi. Quantum tidak begitu laris, terutamanya kerana harganya hampir dengan Audi, tetapi tanpa Ingolstadt.

Passat B3 (1990-1994)
Passat pertama yang dibina daripada Volkswagen, berbanding platform Audi, ini juga merupakan model pertama yang dipasarkan sebagai “Passat” di A.S. Ia berasaskan platform golf yang terbentang, dengan susun atur enjin hadapan melintang; ia juga direka bentuk untuk menerima sistem pacuan semua roda Syncro milik Volkswagen. Ia hanya dijual sebagai sedan empat pintu dan wagon, dengan gaya sedikit hambar ditentukan oleh aerodinamik—tiada gril di bahagian hadapan, hanya lencana VW yang besar. Passat pasaran A.S. mempunyai enjin empat silinder standard 2.0 liter yang menghasilkan 134 kuasa kuda; dari tahun 1992, enjin 2.8 liter VR6® yang menghasilkan 172 hp telah tersedia, memberikan kereta itu peningkatan prestasi yang ketara.

Passat B4 (1995 – 1997)
Walaupun model 1995 telah ditetapkan sebagai Passat baharu, ia lebih kepada peningkatan wajah yang komprehensif. Wajah hambar kereta sebelum ini digantikan dengan jeriji air terjun bagi memberikan penampilan yang lebih agresif kepada kereta tersebut. Di dalam, kini terdapat dua beg udara dan tali pinggang keselamatan yang ditegangkan sebagai ganti tali pinggang bermotor kereta sebelumnya. Seperti sebelum ini, ia boleh didapati sebagai sedan dan wagon, dengan dua pilihan powertrain awal: enjin empat silinder 115-hp dan 172-hp VR6. Kemudian, dari tahun 1996, turbodiesel empat silinder telah tersedia, menghasilkan 90 hp.

Passat B5 (1998 – 2005)
Passat 1998 merupakan revolusi di pasaran A.S., menawarkan pelantikan dalaman kelas atas dengan jenis reka bentuk yang tidak dapat didekati oleh dua generasi Passat sebelumnya. Berdasarkan platform PL45 yang dikongsi dengan Audi A4, sedan dan wagon Passat adalah antara pelbagai produk Volkswagen Group yang kelihatan hebat yang telah ditandatangani oleh ketua reka bentuk Hartmut Warkuss—fikir Audi A4, A6 dan TT, bersama-sama dengan VW New Beetle, Mark 4 Golf dan Jetta. Ini adalah satu lagi contoh perkongsian platform, dengan Passat berkait rapat dengan Audi A4 dan A6. Kereta itu telah diubah suai pada tahun model 2001 dan boleh didapati dengan tidak kurang daripada empat enjin sepanjang kitaran hayatnya: 134-hp turbodiesel empat, 150-170-hp 1.8-liter turbo empat, 190-200-hp 2.8 liter V6, dan 4.0-liter, 270-hp W8 yang amat rumit dan tidak laku. Pacuan semua roda juga ditawarkan lewat dalam hayat kereta itu.

Passat B6 (2006 – 2011)                                                                       
Direka semula sepenuhnya, Passat sekali lagi bertukar kepada platform Volkswagen, dengan lokasi enjin melintang menggantikan susunan membujur pendahulunya. Kereta baharu itu menampilkan gaya segar, lebih berkuasa dan lebih besar secara keseluruhan. Wagon menyusul setahun kemudian dan semua versi dikuasakan oleh sama ada 2.0 liter pengecas turbo empat yang menghasilkan 200 hp atau 3.6 liter VR6 280 hp. Yang terakhir ini tersedia dengan sistem pacuan semua roda 4Motion® Volkswagen berasaskan Haldex dan transmisi automatik. Passat generasi ini menawarkan lebih banyak ciri keselamatan seperti ABS standard dan kawalan kestabilan, ditambah enam beg udara standard, dan lebih mewah, dengan navigasi tersedia dan kawalan iklim dwi-zon.

Passat Baharu Sedan Midsize (2012 – Semasa)
Pada 2011, Volkswagen mula mengeluarkan Passat untuk Amerika Utara dan pasaran dunia lain daripada kilang pemasangan tercanggih syarikat itu di Chattanooga, TN. Direka khusus untuk Amerika Utara, Passat adalah lebih besar daripada kereta yang digantikannya, dengan sejumlah besar tempat duduk belakang dan ruang bagasi. Ia juga mempunyai harga yang lebih kompetitif untuk bersaing dengan sedan bersaiz sederhana seperti Toyota, Honda dan Ford. Pada mulanya, kereta itu ditawarkan dengan turbodiesel empat 140-hp, 170-hp 2.5-liter lima silinder dan 280-hp 3.6 liter VR6. Pada tahun 2013, lima silinder telah digantikan dengan empat pengecas turbo yang menghasilkan kuasa kuda yang sama, tetapi tork lebih sedikit. Kereta itu telah diperbaharui pada tahun 2015, dengan gaya yang sedikit berbeza dan pelbagai bantuan pemandu baharu dan sistem infotainmen. Diesel telah digugurkan selepas 2015, dan V6 hilang untuk model tahun 2019, pada masa itu 1.8 liter empat digantikan oleh 2.0 liter yang menghasilkan 174 hp. Untuk model tahun 2020, reka bentuk Passat telah dirombak sepenuhnya untuk menyegarkan rupa.

Previous post

Touch 'n Go Bakal Lancar Kad Versi Baharu Dengan NFC

Next post

Had Kelajuan Dan Had Kenderaan Berat Khas Perayaan TBC 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *