Hibrid, Elektrik, HidrogenKemalangan / Rosak / Recall

Tesla Panggil Balik 475,000 Kereta – Tesla AP Terpakai BAGAIMANA?

Adakah Tesla yang diimport AP terpakai anda akan dipanggil semula dan diperbaiki oleh peniaga Malaysia?

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini terdapat beberapa pengimport kereta AP (approved permit) Malaysia yang menjual kereta elektrik baharu dan juga terpakai Tesla dengan waranti tempatan.  Tesla Model 3 dijual oleh ahli PEKEMA dengan harga RM289,000 dan dilengkapi jaminan bateri selama 8 tahun dan waranti produk 4 tahun.

Kini datang berita daripada Reuters bahawa Tesla memanggil semula lebih 475,000 kereta elektrik Model 3 dan Model S nya untuk menangani isu kamera belakang dan but yang meningkatkan risiko kemalangan, kata pengawal selia keselamatan jalan raya A.S. pada Khamis minggu lalu.

Jadi, persoalan yang kami kemukakan sekarang ialah ini: Adakah Tesla yang dijual di Malaysia akan turut dipanggil balik atau adakah peniaga mereka akan berdiam diri sahaja?

Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Lebuhraya Kebangsaan/National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) sudah berbincang mengenai satu lagi isu kamera dengan pembuat kereta itu, sambil menyiasat sistem pembantu pemandu syarikat itu.

Tahun model terjejas dalam julat penarikan balik adalah dari 2014 hingga 2021, dan jumlah bilangan kenderaan yang ditarik balik hampir sama dengan setengah juta kenderaan yang dihantar Tesla tahun lepas.

BHP_Euro5 Diesel_2021_Lexus NX

Pengeluar kenderaan elektrik A.S. memanggil semula 356,309 kenderaan Model 3 tahun 2017-2020 untuk menangani isu kamera belakang dan 119,009 kenderaan Model S disebabkan masalah hud hadapan, kata pengawal selia persekutuan.

Untuk sedan Model 3, “harness kabel kamera belakang mungkin rosak akibat pembukaan dan penutupan but, menghalang imej kamera belakang daripada dipaparkan,” kata NHTSA.

Tesla mengenal pasti 2,301 tuntutan waranti dan 601 laporan mengenai isu untuk kenderaan A.S. Bagi kenderaan Model S, masalah selak boleh menyebabkan hud depan terbuka “tanpa amaran dan menghalang penglihatan pemandu, meningkatkan risiko kemalangan,” kata syarikat itu.

Tesla berkata ia tidak tahu tentang sebarang kemalangan, kecederaan atau kematian yang berkaitan dengan isu yang disebut dalam penarikan balik kereta Model 3 dan Model S, kata NHTSA.

Saham Tesla jatuh sebanyak 3 peratus pada waktu pagi tetapi naik balik dan berakhir didagangkan lebih tinggi sedikit sekitar $1,088.76. Pengeluar kereta paling berharga di dunia dijangka melaporkan penghantaran kenderaan terbaik suku tahunan seawal hari Sabtu.

Bulan ini, NHTSA berkata ia bercakap dengan Tesla mengenai isu kamera pandang tepi dalam beberapa kenderaan. CNBC telah melaporkan bahawa Tesla sedang menggantikan kamera pengulang yang rosak di fender hadapan beberapa kenderaan buatan A.S. tanpa menarik balik bahagian tersebut.

NHTSA telah menyiasat 580,000 kenderaan Tesla berhubung keputusan pembuat kereta itu membenarkan game dimainkan pada skrin kereta semasa ia sedang bergerak.

Tesla kemudiannya telah bersetuju untuk mengeluarkan ciri game tersebut semasa keretanya bergerak, menurut NHTSA.

Demi tekanan daripada NHTSA, Tesla pada Februari bersetuju untuk menarik balik 135,000 kenderaan dengan paparan skrin sentuh yang boleh gagal dan meningkatkan risiko kemalangan.

Pada bulan Ogos, agensi itu membuka siasatan keselamatan rasmi ke dalam sistem bantuan pemandu Tesla Inc Autopilot selepas beberapa siri kemalangan yang melibatkan model Tesla dan kenderaan kecemasan.

Previous post

Bolehkah Mata Wang Kripto Digunakan Untuk Membeli Kereta Di Malaysia?

Next post

Apa Yang Perlu Dilakukan Jika Kereta Rosak Di Lebuh Raya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *