Autonomi

Sony Serius Mahu Buat Bukan Satu Tetapi Dua Kereta

Nampaknya Sony betul-betul serius mahu memasuki industri automotif apabila mereka mengumumkan Vision-S.

Sejurus sebelum pandemik, gergasi elektronik Jepun Sony mempamerkan VISION-S, sebuah prototaip kenderaan elektrik. Pada masa itu, ia tidak pasti tentang membuat kereta, tetapi mahu menunjukkan kepada dunia apa yang mereka fikirkan rupa kereta mereka sendiri. Pada CES 2022, Sony kini telah mengubah kedudukannya. Ia bukan sahaja akan membawa sedan VISION-S 01 ke dalam pengeluaran, tetapi ia juga akan membawa SUV 7 tempat duduk yang dipanggil VISION-S 02 ke dalam pengeluaran juga. Mereka sangat serius tentang rancangan ini sehingga mereka membuka cawangan baharu syarikat yang dipanggil Sony Mobility!

Sony sudah mula menguji kereta itu setahun yang lalu, walaupun berita ini tersebar di bawah radar memandangkan kedudukan masa lalu mereka tentang pembuatan kereta itu. Ia juga memulakan ujian pemanduan 5G pada April 2021 dan merancang untuk membangunkan lagi VISION-S 01 bersama-sama dengan VISION-S 02 untuk memenuhi sebahagian yang lagi besar pembeli.

Pembangunan Sony VISION-S

Sony sedang mengusahakan beberapa aspek yang difikirkannya penting. Yang pertama ialah sistem keselamatan. Satu set penderia 360 darjah yang berbeza-beza akan mengecam dan menganalisis persekitaran sekeliling dalam masa nyata. Sensor ini termasuk

  • sensor high-sensitivity, high-resolution, wide dynamic range CMOS image
  • sensor LiDAR

Maklumat daripada penderia ini akan disalurkan kepada pemandu dengan cara yang berguna menggunakan sistem bunyi kenderaan dan interface mesin-manusia. Sony berkata contoh yang baik tentang perkara yang boleh mereka lakukan ialah menunjukkan kepada pemandu dari mana datangnya kenderaan kecemasan. Penderia ini juga akan mendayakan sistem bantuan pemandu lanjutan Tahap 2+ pada kenderaan Sony.

Kebolehubahsuaian Pengguna

Menggunakan penderia Time-of-Flight, kenderaan Sony akan dapat mengawasi penumpang dan mengesahkan pemandu. Mereka juga akan menyokong gerak isyarat dan arahan suara. Kenderaan juga akan dapat menyegerakkan pilihan pengguna termasuk tema paparan dan bunyi kenderaan.

Operasi Jauh

Bila pemanduan autonomi tiba nanti, Sony mahu kenderaan mereka memanfaatkannya dengan segera. Mereka sedang membangunkan teknologi 5G yang membolehkan penghantaran lancar dan kependaman rendah ini berfungsi dari jauh ke Jepun dan Jerman menggunakan sistem telematik dalam Vision-S 01.

Hiburan Penumpang

Memandangkan banyak penglibatan mereka dalam industri hiburan dan audio visual, bukan satu rahsia lagi bahawa Sony ingin memberikan pelanggan mereka pengalaman hiburan dalam pemanduan tidak seperti yang lain. Mereka menjanjikan pembesar suara tempat duduk dengan medan bunyi 3D, dan penstriman Audio Realiti 360 yang serasi. “BRAVIA CORE untuk Vision-S” juga akan membolehkan permainan balik video belah bagi atau individu pada skrin panoramik hadapan dan paparan tempat duduk belakang individu. Penghuni juga boleh bermain Playstation dari jauh dari konsol mereka di rumah, distrim ke kereta.

Previous post

UMW Toyota Akhiri 2021 Dengan Jualan Sebanyak 72,394 Unit

Next post

Bahagian Mobileye Intel Bekerjasama Dengan Zeekr Geely

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *