Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Satu Lagi Saingan Tesla Model S Sedia Dihantar April Ini

Penghantaran SIM Motors L7 Telah Dijadualkan Bermula April Ini

Awal bulan ini, ada berita bahawa IM Motors bekerjasama dengan Alibaba dan SAIC untuk menguji beta sistem artificial intelligence (AI) kenderaan elektrik pertamanya, L7. Kini, laporan dari China mengesahkan bahawa penghantaran pertama kereta itu akan dimulakan pada April ini.

L7 ialah EV mewah yang dibangunkan oleh IM Motors untuk bersaing dengan Tesla Model S yang sentiasa popular. Pertama kali diperkenalkan sebagai prototaip pada acara Auto Shanghai tahun lepas bersama-sama kereta konsep LS7 dan Airo, bahagian tengah sedan itu ialah sistem AI yang disebut di atas atau “artificial driving” seperti yang dipanggil syarikat itu.

Sistem itu dilaporkan terdiri daripada cipset Nvidia Jetson Xavier, 15 kamera resolusi tinggi, 12 sensor ultrasonik, lima sensor radar, radar gelombang lima milimeter dan lidar. Bersama-sama, komponen ini membolehkan L7 memandu sendiri di lebuh raya dan separa autonomi di bandar, pakir sendiri dan dipanggil – yang merupakan sesuatu yang sudah mampu dilakukan oleh kenderaan Tesla berkat ciri Smart Summon.

Dari segi reka bentuk, rupa L7 ini boleh tahan. Selain daripada tandatangan pencahayaan yang agak rumit pada fascia hadapan, yang mungkin kelihatan mencolok kepada sesetengah orang, garisan keseluruhannya bersih. Lampu hadapan dan belakang terdiri daripada 2.6 juta piksel LED dan mempunyai pencahayaan pintar yang nampaknya boleh menunjukkan perkataan yang berbeza dalam berbilang tetapan.

Dari segi dimensi, L7 berukuran 5,098 mm, 1,960 lebar dan tinggi 1,485 mm, dan mempunyai jarak roda 3,100 mm, menjadikannya lebih panjang dan lebih tinggi daripada Model S.

Seperti yang dijangkakan, bahagian dalamannya adalah dengan skrin besar atau lebih khusus, skrin pintar 4K 39-inci yang merangkumi keseluruhan lebar papan pemuka dan skrin sentuh 12.8-inci ala Mercedes-Benz S-Class pada konsol tengah. Menambahkan sentuhan kemewahan ialah upholsteri kulit putih dan hiasan kayu yang dikatakan diperoleh dari Tasik Como di Alps Itali.

Kuasa untuk L7 datang daripada setup dwi-motor yang menjana jumlah keluaran sistem yang mengagumkan sebanyak 544 PS dan 700 Nm tork. Ini akan membolehkan sedan elektrik ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.9 saat sahaja. Terdapat dua pek bateri tersedia – 93 kWj yang menyediakan jarak 615 km dan 118 kWj dengan jarak 1,000 km. Bateri boleh diisi semula dengan sistem pengecasan wayarles 11-kW, yang dikatakan yang pertama di dunia.

Previous post

Modenas Terima Baucar Diskaun Banjir Untuk Pembayaran Servis

Next post

CAM EC35 Ialah Van Elektrik Pertama Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *