Berita Auto

Noble, Pembuat Supercar Yang Dibina Dengan Tangan British Pratonton M500

Noble M500 berjanji untuk menjadi alternatif yang kurang over-the-top berbanding M600

Pembuat supercar Britain, Noble mungkin bukan yang paling dicari, tetapi mereka menawarkan kegilaan tulen dengan M600 mereka. Syarikat itu mengatakan bahawa peminat telah meminta alternatif yang tidak segila M600 dan oleh itu mereka mula membangunkan satu yang dipanggil M500.

Noble M500 akan berkongsi beberapa bahagian M600, kira-kira 70% daripada reka bentuk casis keluli tiubnya akan dikongsi antara kedua-dua model. Kedua-dua kereta akan mempunyai panjang yang sama, tetapi M500 baharu akan lebih lebar sedikit. Aspek lain yang dikongsi antara kedua-dua kereta adalah ketiadaan brek anti-kunci. Walaupun kurang selamat, ia memberikan pengalaman pemanduan yang lebih “mentah” daripada apa sahaja yang ditawarkan oleh pesaing mereka. Dipasangkan dengan stereng kuasa yang dibantu secara hidraulik, Noble M500 berjanji untuk menjadi salah satu kereta pemandu tulen terakhir di dunia.

Sambil M600 dikuasakan enjin 4.4L Yamaha Judd V8 Twin Turbo, M500 akan menggunakan enjin 3.5L Ford V6 Twin Turbo. Noble mendakwa kereta itu masih mengekalkan etos Noble bagi pengalaman yang bertumpukan pemandu dengan pengendalian, stereng dan cengkaman yang hebat, tetapi dengan kelajuan yang tidak terlalu gila. M500 juga akan mempunyai berat kira-kira 1250kg, boleh tahan untuk 2022.

Walau bagaimanapun, prototaip awal M500 mempunyai berat hampir 1,400kg, jadi kita perlu melihat sama ada bahagian pengeluaran boleh merapatkan jurang itu. Bodywork M500 akan menggunakan panel komposit bertetulang kaca, tetapi badan gentian karbon mungkin ditawarkan sebagai pilihan kos bagi mereka yang ingin mengurangkan berat badan lebih sedikit.

Harga dan ketersediaan M500 masih belum disahkan. Syarikat itu mengatakan bahawa mereka menyasarkan pelancaran menjelang akhir 2022. Setiap tahun, mereka menyasarkan untuk menghasilkan 50 unit dan menjual setiap satu sekurang-kurangnya 150,000 GBP. Amacam? Siapa ada wang sebanyak itu akan memilih kuasa mentah ini daripada sesuatu yang lebih canggih, mewah dan berkuasa? Pada harga itu, anda boleh beli kereta lain seperti McLaren Artura, Porsche 911 Turbo S. Mungkin apabila wang sebanyak itu tersedia, pertimbangan untuk nilai jauh lebih berbeza. Kan?

Previous post

2021 Adalah Tahun Jualan Terbaik Porsche Dengan 302K Penyerahan Kereta

Next post

Toyota Corolla Cross Hybrid CKD Dilancarkan - RM136,550

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *