Bisnes

Nissan Micra Electric Akan Dibuat Di Perancis Untuk Eropah

Sebahagian daripada rancangan Alliance 2030 adalah untuk memiliki Nissan Micra elektrik yang dibina oleh Renault di Perancis untuk Benua sana.

Lewat minggu lepas, Renault Nissan Mitsubishi Alliance menggunakan saluran dalam talian mereka untuk mengumumkan matlamat dan cita-cita 2030 untuk setiap jenama mereka dan untuk gabungan itu secara keseluruhan. Salah satu tajuk utama pengumuman itu ialah komitmen Perikatan terhadap elektrifikasi, yang mana mereka telah berjanji untuk melabur 23 bilion euro lagi dalam tempoh 5 tahun akan datang untuk membangunkan platform bersama elektrik dan melancarkan 35 EV bersama-sama pada tahun-tahun akan datang. Antara rancangan ini ialah Nissan Micra elektrik serba baharu yang menarik untuk pasaran Eropah.

EV Micra ini akan menyertai tawaran elektrik Nissan yang lain di Eropah, seperti Nissan Ariya dan Nissan LEAF. Terus terang, kereta itu sendiri mungkin tidak dipanggil ‘Micra’, tetapi apa yang jelas ialah ia akan menggantikan Micra, ia mempunyai isyarat reka bentuk seperti Micra dan ia akan menjadi elektrik.

Ia juga jelas bahawa kereta itu akan dibina di atas platform Alliance CMF B-EV, yang nampaknya merupakan terbitan daripada apa yang menjadi asas kepada Megane E-Tech. Nissan elektrik baharu ini akan dibina di pusat Renault ElectricCity di Perancis sebagai pintu masuk ke jenama Nissan.

Berikut ialah siaran media Nissan Renault dengan maklumat lanjut.

MEDIA RELEASE

Nissan today announced an all-new compact electric vehicle coming to European markets.

Planned to be manufactured in the Renault ElectriCity centre in France, the new car will succeed the iconic Nissan Micra as the entry-level vehicle in the Nissan line-up.

The Europe region is already playing a key role in driving electrification under Nissan”s Ambition 2030 vision, with new vehicles and technologies arriving soon including the new Nissan Ariya, a new EV crossover and Nissan”s unique e-POWER technology arriving in Europe in the new Qashqai and X-Trail.

The all-new electric compact car will further enhance this future line-up. Announced today as part of the new Alliance 2030 roadmap, it is designed by Nissan and engineered and manufactured by Renault on the Alliance CMF B-EV platform. This platform enables the companies to maintain unique styling for their respective products, as demonstrated by the design preview of the new vehicle.

“This all-new model will be designed by Nissan and engineered and manufactured by Renault using our new common platform, maximizing the use of our Alliance assets while maintaining its Nissan-ness,” said Nissan Chief Operating Officer Ashwani Gupta.

“This is a great example of the Alliance”s ‘smart differentiation” approach. Succeeding our iconic Micra, I am sure this new model will provide further excitement to our customers in Europe.”

The future compact EV was announced today as part of Alliance 2030, a common roadmap announced by Renault, Nissan & Mitsubishi Motors that focuses on EVs and connected mobility activities.

The EV announced today adds to the portfolio of Nissan vehicles manufactured by Renault in France, which include Nissan”s portfolio of LCVs, notably the new Nissan Townstar, which is succeeding the trailblazing e-NV200 as Nissan”s small electric van.

Previous post

Peugeot 5008 PHEV Menjadi Kenderaan Armada Untuk Gendarmerie Nationale Perancis

Next post

Giliran Suzuki GSX-S1000 Pula Masuk Pasaran Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *