Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Konsep Bawa Kereta Mesra Alam Redah Hutan Belantara

Lexus Presembahkan Konsep NX PHEV OFFROAD dan Konsep ROV Di Tokyo Auto Salon 2022. Lexus hadir di Tokyo Auto Salon 2022 dan menunjukkan dua konsep ini.

Di Tokyo Auto Salon tahun ini, Lexus mempamerkan dua konsep – Konsep NX PHEV OFFROAD dan Konsep ROV. Yang pertama adalah berdasarkan model hibrid plug-in Lexus NX 450h+ serba baharu, yang mula dijual lewat tahun lepas. Sistem hibrid plug-innya tidak diubah, dengan enjin 2.5L 4-silinder menghantar kuasa kepada keempat-empat roda menggunakan sistem E-Four. Motor hadapan mempunyai 182PS dan 270Nm tork, manakala motor belakang mempunyai 54PS dan 121Nm tork.

Apa yang baharu pada model konsep ini kebanyakannya adalah estetik. Badannya disiapkan dengan warna yang agak unik yang Lexus panggil Iron Oxide. Ia mengingatkan rona platinum reflektif yang meliputi Konsep Monograf Infiniti QX60 yang ditunjukkan dua tahun lalu. Mereka telah memadankan ini dengan lambang asap Lexus, grilo dicat hitam matte, rel bumbung, carrier bumbung dan pemegang pintu, serta visor cermin pintu ‘asap’ dan acuan tali pinggang serta lencana belakang. Menggabungkan rupa NX PHEV OFFROAD Concept ini adalah satu set roda 17 x 7J yang dibalut dengan tayar all-terrain 265/65R17.

BHPetrol_Euro5 Diesel_2021

Konsep menarik lain yang ditunjukkan ialah Konsep Lexus ROV. Yang ini lebih istimewa, tetapi mungkin kurang menarik untuk pelanggan Lexus biasa anda. Itu kerana mereka telah menunjukkannya sebelum ini dan kerana ianya sebuah buggy.

Tetapi bukan sebarang buggy. Ia adalah buggy 2 tempat duduk yang dikuasakan gas hidrogen mampat. Oh tidak, ia bukan kenderaan sel bahan api hidrogen, seperti Mirai. Ini kereta yang terbakar melalui gas hidrogen menggunakan enjin pembakaran dalaman – DOHC 1L, 3 silinder kecil dengan 4 injap. Kuasa daripada enjin dihantar melalui transmisi sequential dengan paddle shifter, 2WD dan 4WD boleh dipilih dengan differential lock. Toyota Motor Company telah mendorong teknologi ini di tempat lain, dan kini ia datang kepada konsep Lexus yang tiada siapa boleh beli.

Gas hidrogen disimpan dalam tangki bertekanan tinggi dan hidrogen yang cepat terbakar tidak mengeluarkan pelepasan karbon dioksida, menjadikannya lebih mesra alam berbanding petrol atau diesel.

Walaupun Konsep ROV hanyalah sebuah buggy, ia masih Lexus. Oleh itu, terdapat ciri mewah di sini. Lexus Driving Signature masih ada, dan transmisi dikendalikan melalui paddle shifters untuk pemanduan yang lebih terlibat. Lexus juga telah memasukkan sedikit bahasa reka bentuk semasa mereka dengan lampu depan berbentuk L. Di dalam, terdapat stereng kulit berkualiti tinggi, tombol shift dan tempat duduk kulit sintetik untuk ketahanan yang lebih baik di alam liar.

Previous post

CAM EC35 Ialah Van Elektrik Pertama Malaysia

Next post

Porsche Taycan GTS Dilancarkan Di Malaysia Dengan Harga RM708K

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *