Bisnes

Jualan Mercedes-Benz Mencecah 2 Juta Pada 2021 Walaupun Kekurangan Cip

Mercedes-Benz menjual lebih daripada 2 juta kereta penumpang di seluruh dunia tahun lepas.

Pada tahun pertama mereka sebagai syarikat bebas yang berasingan daripada bahagian Kenderaan Komersial Mercedes-Benz, lebih 2 juta Kenderaan Penumpang Mercedes-Benz telah dijual. Angka yang tepat adalah 2,093,476 kereta sebenarnya susut sebanyak 5% berbanding 2020. Penurunan ini disebabkan oleh kekurangan ketersediaan semikonduktor yang melambatkan bekalan kenderaan walaupun permintaan meningkat. Kesan kekurangan semikonduktor dirasai terutamanya pada suku keempat 2021 apabila jualan menurun sebanyak 24.7%.

2021 merupakan tahun pertama dan tahun penuh pertama jualan untuk beberapa kereta penumpang semua elektrik di bawah sub-jenama Mercedes-EQ. Berbanding dengan angka jualan 2020, peningkatan sebanyak 154.8% dalam kenderaan elektrik bateri kepada 48,936 unit dilaporkan. Bagi Kenderaan Elektrik Hibrid Plug-in (PHEV), jumlah itu juga meningkat sebanyak 69.3% kepada 227,458 unit di seluruh dunia.

BHPetrol_Euro5 Diesel_2021

Pelancaran S-Class serba baharu juga berlaku tahun lepas dan ini telah menyebabkan lonjakan dalam jualan S-Class kira-kira 40% kepada 87,064. Boleh tahan juga, memandangkan W223 baharu masih belum dilancarkan di setiap pasaran. Malah di Malaysia, tempahan sedang diambil tetapi tiada harga yang disahkan. G-Class mempunyai tahun jualan yang sangat baik, menjual rekod baharu sebanyak 41,174 kenderaan pada 2021.

Bahagian prestasi, Mercedes-AMG, juga menyaksikan peningkatan jualan sebanyak 16.7% kepada 145,979 unit. Sub-jenama ultra mewah, Mercedes-Maybach juga mendapat permintaan yang lebih kukuh, menjual 50.7% lebih kereta, mungkin hasil daripada pengenalan S-Class dan GLS baharu, yang kedua-duanya mendapat varian Maybach.

“Pada 2021, kenderaan Maybach, AMG dan G-Class mencatatkan rekod baharu. Pengambilan pesanan untuk EQS adalah sangat menggalakkan. Permintaan global yang kukuh untuk semua jenama kami memberikan Mercedes-Benz peluang untuk mempercepatkan ke era elektrik baharu, ” kata Britta Seegar, Ahli Lembaga Pengurusan, Daimler AG dan Mercedes-Benz AG yang bertanggungjawab untuk Pemasaran dan Jualan.

Walaupun positif tersebut, rantau Asia Pasifik masih mengalami penurunan dalam jualan kira-kira 1.6%. Wilayah ini menyumbang lebih separuh daripada semua jualan Mercedes-Benz. Penurunan jualan sebanyak 11.2% di Eropah turut dirasai. Hanya AS yang telah menyaksikan sedikit peningkatan dalam jualan pada 0.4%.

Previous post

Dongfeng Akan Bina Kilang EV Honda Di Wuhan Pada 2024

Next post

Ini Dia Spesifikasi Toyota Corolla Cross Hybrid CKD

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *