Bisnes

Changan Bekerjasama Dengan Siapa? Berjaya Auto Atau Fieldman EV?

Siapakah Rakan Kongsi Changan Auto Di Malaysia Sebenarnya?

Setakat ini, sudah ada 28 kilang pembuatan dan pemasangan di Malaysia untuk kenderaan penumpang, kenderaan komersial, motosikal dan skuter, serta alat ganti dan komponen automotif.

Berdasarkan data pelaburan yang dikongsi setakat Jun 2021, MIDA telah meluluskan lebih 50 projek dalam ekosistem EEV dengan nilai pelaburan yang diluluskan berjumlah RM8 bilion. Masih terdapat banyak ruang untuk pengembangan dalam ekosistem kenderaan elektrik (EV) Malaysia memandangkan penggunaan Kenderaan Elektrik di Malaysia masih membina daya tarikan.

MIDA menjangkakan bahawa kenderaan elektrik akan semakin popular dan menjadi lebih arus perdana, terutamanya memandangkan terdapat peningkatan permintaan untuk pengangkutan hijau di rantau ASEAN.

Baru-baru ini pelaburan bernilai RM4.3 bilion daripada SK Nexilis Korea Selatan untuk mengeluarkan kerajang tembaga yang didepositkan elektro untuk bateri EV telah diluluskan. Untuk ditempatkan di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) di Sabah, SK Nexilis akan membina kemudahan pembuatan kerajang tembaga dengan kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 50,000 tan.

Pembinaan kemudahan itu secara sementara akan bermula pada separuh pertama tahun ini dan operasi komersial akan dimulakan menjelang 2023.

Sebaik sahaja beroperasi, kemudahan baharu itu akan meningkatkan kapasiti pengeluaran kerajang tembaga SK Nexilis sebanyak tiga kali ganda kapasiti global semasa kepada kira-kira 100,000 tan.

Fieldman-EV_Changan-2.0-1

Kemudian terdapat berita bahawa syarikat Malaysia, Fieldman EV Sdn. Bhd. telah memperoleh hak eksklusif untuk mengedarkan rangkaian EV di Malaysia dan di Asia Tenggara daripada Changan Automobile Corp.

Ini susulan pengumuman Fieldman EV Sdn. Bhd. melabur RM1 bilion di Melaka untuk membangunkan kilang pemasangan EV pertama negara, yang akan dibina di atas tapak seluas 200 hektar di kawasan perindustrian Elkay Lipat Kajang di Jasin. Walau bagaimanapun, terdapat sedikit maklumat untuk mengenengahkan sumber pelaburan dan pecahan Pelaburan RM1 bilion di Melaka.

Changan Automobile Corp tidak mengeluarkan sebarang maklumat mengenai usaha niaga itu yang juga sangat pelik kerana ia menandakan kejayaan besar dalam usaha mereka memasuki pasaran ASEAN dengan EV mereka.

Changan Automobile Corp bukan asing lagi di Malaysia. Jika anda menyemak dalam talian, anda akan mendapat maklumat tentang program pemasangan tempatan Changan di Malaysia kira-kira 6 tahun yang lalu di laman web korporat mereka.

Pada 28 Julai 2016 Changan telah mengadakan majlis pelancaran kilang siri M201 Johor Bahru (100km Utara dari ibu negara Malaysia, Kuala Lumpur). Kilang CKD itu meliputi kawasan seluas 60,000 meter persegi, memasang sehingga 24,000 kenderaan setahun.

Pemimpin kanan Berjaya China Motor (pengedar Changan Automotive Co. di Malaysia), pemimpin dan pemimpin cawangan Changan International Corporation, sub-dealer, media dan bakal pelanggan, seramai lebih 100 orang menyaksikan upacara itu bersama-sama dengan Changan.

Malah, Changan telah berada di Malaysia sejak tahun 2009 dan hanya menjual kenderaan komersial kecil. Rakan kongsi Malaysia ialah Berjaya Auto dan syarikat itu dipanggil Changan Berjaya Auto Sdn Bhd (Malaysia).

Apa sudah jadi dengan kilang perkongsian dan pemasangan Berjaya Auto di Johor?

Akhirnya, Malaysia terus membenarkan insentif cukai tersuai dan lapisan kelulusan antara penjual dan pembeli dan inilah sebabnya kami tidak akan mendapat pasaran pengguna yang adil.

Previous post

YouTube Akan Tersedia Untuk Semua Kereta Volvo Semasa Tidak Bergerak

Next post

Kerajaan Tawar Baucar Diskaun RM1,000 Untuk Membaiki Atau Menganti Kenderaan Banjir

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *