BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

BP Berpendapat Pengecasan Laju EV Mungkin Lebih Menguntungkan Daripada Menjual Petrol

Baru-baru ini Reuters melaporkan bahawa British Petroleum (BP) berkata bahawa tidak lama lagi pengecasan laju kenderaan elektrik akan lebih menguntungkan daripada menjual diesel dan petrol di Eropah. Ini hanya akan berlaku apabila TIADA LAGI subsidi Bahan Api untuk semua stesen minyak.

BP yang merupakan syarikat minyak yang telah bersara dari Malaysia lebih sedekad lalu berkata bahawa model perniagaan baharu mereka akan melihat untuk meningkatkan titik pengecasan pantas EV (kenderaan elektrik) mereka di seluruh Eropah dan menawarkan lebih banyak perkhidmatan makanan dan minuman di stesen mereka untuk EV dan juga pemilik kereta petrol menikmati secawan kopi yang tenang sambil mengisi.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kami telah melihat laporan bahawa syarikat minyak Eropah Shell, Total dan juga BP telah membeli aset dalam rantaian nilai pengecasan EV dan sesetengah mengesyaki mungkin terdapat agenda yang lebih besar daripada sekadar menawarkan pengecasan pantas untuk pemandu EV.

Ia juga mungkin satu cara bagi syarikat minyak (petroleum) untuk memonopoli pengecasan awam di lokasi utama di bandar utama dan kemudian perlahan-lahan menaikkan harga pengecasan EV untuk mendapatkan kembali pelaburan yang tinggi memasang titik pengecasan EV yang mahal dan mungkin untuk ‘mematikan’ semangat kereta elektrik dan mengembalikan keperluan untuk kenderaan berkuasa petrol kerana syarikat-syarikat ini masih mahu mengepam minyak mentah dan terus membuat berbilion-bilion daripada pelaburan besar yang telah mereka buat.

NOTA: Ingat apa yang IONITY lakukan pada Januari 2020? Mereka menaikkan harga pengecasan EV mereka sebanyak 500 peratus!

Rangkaian stesen elektrik Eropah IONITY, yang dimiliki oleh BMW Group, Mercedes-Benz AG, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group (dengan Hyundai dan KIA) dan Volkswagen Group (dengan Audi dan Porsche) baru sahaja mengumumkan bahawa ia akan mengenakan caj untuk elektrik kereta mulai 31 Januari 2020. Berapakah akan mereka caj bateri elektrik mereka setiap kWh?

Mereka ‘menghasut’ anda untuk memiliki EV dengan pecutan supercar dan teknologi kabin tinggi dan membuatkan anda ‘bergantung’ kepada tempat pengecasan EV dengan harga ‘jus’ yang tinggi.

Kemudian pada September tahun lepas kita melihat bagaimana isu penghantaran bahan api (petrol dan diesel) di UK menyebabkan kesesakan lalu lintas yang besar dan huru-hara di England dan pemilik EV TIDAK terjejas kerana mereka mengecas EV mereka di rumah dan di tempat kerja.

Situasi di atas ini membuka banyak persoalan tentang keperluan untuk kenderaan berenjin pembakaran atau EV.

Pada 2020, BP melaporkan margin kasar untuk jualan bahan api runcit sebanyak USD3.5 bilion. Consultancy Thunder Said Energy memberitahu Reuters bahawa margin runcit biasa bagi bahan api di stesen minyak UK ialah kira-kira 17 sen setiap gelen, yang diterjemahkan kepada purata kira-kira 0.4 sen setiap kilowatt-jam.

Walau bagaimanapun, wang sebenar adalah dalam makanan ringan yang dibeli pelanggan semasa mengisi. Perniagaan runcit BP, yang merangkumi penjualan bahan api dan kedai serbaneka, sangat menguntungkan dan bahagian Pelanggan dan Produk syarikat itu memperoleh keuntungan bersih sebanyak USD2.6 bilion dalam sembilan yang pertama. bulan 2021, sekitar 17 peratus daripada jumlah keuntungannya.

Secara keseluruhan, kami melihat peluang besar dalam pengecasan pantas untuk pengguna dan perniagaan, serta perkhidmatan armada secara umum dan di situlah kami melihat pertumbuhan dan di mana kami melihat margin, kata pengurusan perniagaan runcit BP.

BP dan pesaing Eropahnya mempunyai rancangan besar untuk ruang pengecasan EV. BP kini mengendalikan sekitar 11,000 titik pengecasan, dan merancang untuk mengembangkan jumlah itu kepada 70,000 menjelang 2030.

Shell, yang baru-baru ini membuka hab pengecasan berprofil tinggi di tengah London, berharap untuk mempunyai 500,000 titik pengecasan di seluruh dunia menjelang 2025.

Kami tidak fikir ini hanya isu pasaran Eropah. Dengan pemilikan EV meningkat perlahan dan stabil, kami melihat penjual petrol di Malaysia mula beralih ke ruang pengecasan EV dengan pengeluar kereta EV untuk memastikan mereka boleh menjual EV mereka dan pembeli mereka mempunyai kebimbangan jarak yang minimum apabila memandu di seluruh negara kita.

Lama-kelamaan, subsidi petroleum kita sendiri juga akan mula menurun apabila kerajaan menghadapi banyak isu dan ini boleh mendorong harga pengecasan EV naik dan ‘memaksa’ rakyat Malaysia untuk membayar.

Inilah sebabnya mengapa kami akan terus kekal dengan kereta berkuasa petrol berdekad lama dan melihat apa yang jadi dengan Malaysia pada tahun-tahun akan datang.

Previous post

BYD, Nuro Berkerjasama Untuk Membangunkan Kenderaan Penghantaran Tanpa Pemandu

Next post

ISUZU D-MAX Terus Memenangi Anugerah Demi Anugerah Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *