Aksesori / Produk / Alatan / MinyakBisnes

Bekalan Litium Berkurangan Dan Harga Bateri Meningkat Mendadak

Harga bateri untuk kenderaan elektrik nampaknya akan meningkat pada tahun 2022.

Hanya seminggu yang lalu semua saluran berita perniagaan global melaporkan tentang KENAIKAN mendadak dalam harga litium yang merupakan bahan mentah utama untuk bateri yang digunakan untuk menggerakkan kereta elektrik, telefon pintar, komputer riba dan banyak lagi.

Harga bateri untuk kenderaan elektrik nampaknya akan meningkat pada tahun 2022 berikutan penurunan mendadak selama sedekad kerana bekalan litium dan bahan mentah lain gagal menampung permintaan yang semakin meningkat.

Berita ini tidak mengejutkan sama sekali kerana jualan kenderaan elektrik di seluruh dunia meningkat 98 peratus yang mengagumkan berbanding 2020. Pada masa ini, dianggarkan terdapat 4 juta kenderaan elektrik dan 2.4 juta plug-in hibrid yang dijual pada 2021 .

Di China sahaja dianggarkan jualan kereta elektrik melonjak kepada 154 peratus yang tinggi berbanding tahun sebelumnya, hasil daripada Tesla dan BYD.

Ketika syarikat perlombongan berebut untuk meningkatkan pengeluaran daripada kemudahan sedia ada dan membangunkan sumber bekalan baharu, harga penanda aras litium karbonat berakhir pada 2021 pada paras rekod.

Di China sahaja, negara pengeluar bateri terbesar, harganya ialah 261,500 yuan (melebihi USD41,060) satu tan, lebih lima kali ganda lebih tinggi daripada Januari lalu.

Komoditi lain yang digunakan dalam katod, bahagian paling mahal bateri, juga meningkat: Harga kobalt meningkat dua kali ganda sejak Januari lalu kepada USD70,208 satu tan, manakala nikel melonjak 15 peratus kepada USD20,045.

Peningkatan itu menjejaskan keuntungan teknologi dan kecekapan beberapa tahun kebelakangan ini, apabila pembuat kereta dan pembuat bateri telah bekerja keras bersama-sama untuk membangunkan bateri yang tahan lama dan berprestasi tinggi sambil cuba mengurangkan kos.

Mereka juga mengancam untuk membuang sepana dalam perancangan industri kereta yang bercita-cita tinggi untuk elektrifikasi sama seperti syarikat yang sebelum ini enggan seperti Toyota menerima sasaran untuk pengeluaran kenderaan elektrik.

Menurut Bloomberg NEF, jualan kereta elektrik global dianggarkan mencecah 5.6 juta kenderaan pada 2021 daripada 3.1 juta pada 2020, hasil jualan yang pesat di China. Pertumbuhan permintaan selanjutnya pada 2022 akan bermakna defisit litium tahun ini kerana penggunaan bahan mengatasi pengeluaran dan menghabiskan stok simpanan, menurut laporan Disember dari S&P Global.

Laporan itu mengatakan bahawa menurut S&P Global Market Intelligence, bekalan diramal melonjak kepada 636,000 tan metrik bersamaan litium karbonat pada 2022, meningkat daripada anggaran 497,000 pada 2021 tetapi permintaan akan melonjak lebih tinggi kepada 641,000 tan, daripada anggaran 504,000.

Dalam jangka pendek, bekalan akan terhad. Pengeluar di Australia menutup lombong pada tahun 2020 selepas tempoh harga rendah, dan apabila COVID-19 berlarutan, ternyata sukar untuk mengupah semula kakitangan dan mengembalikan pengeluaran ke tahap pra-pandemik.

Previous post

Honda Step WGN 2022 - Tiada Lagi Tailgate "Waku Waku"

Next post

2021 Adalah Tahun Jualan Volvo Car Malaysia Terbaik!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *