Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah Lexus Malaysia Akan Mengejutkan Kita Dengan UX 300e Electric Crossover?

Adakah UX 300e akan diberi harga untuk menyaingi Volvo XC40 EV yang akan tiba tidak lama lagi?

Selepas bertahun-tahun bersikap konservatif dengan barisan produk mereka, Toyota Malaysia dalam beberapa tahun kebelakangan ini telah mendorong pasukan perancangan produk mereka untuk memperkenalkan kenderaan menarik yang menaikkan imej jenama Toyota di Malaysia.

Ia bermula dengan Toyota C-HR Crossover futuristik pada Januari 2018, kemudian Toyota Supra pada Julai 2020 dengan roket poket Yaris GR pada Disember 2020 dan kemudian baru-baru ini kami berada di belakang roda Toyota Corolla Cross Hybrid yang dipasang tempatan.

Ya, UMW Toyota telah mula memasang hibrid di Malaysia dan ini menandakan permulaan strategi elektrifikasi global Toyota yang diumumkan pada Pameran Motor Tokyo 2019.

Sementara itu, UMW Toyota yang juga penjaga jenama Lexus di Malaysia akan melancarkan model baharu untuk mengikuti strategi global syarikat itu.

Mungkin Lexus elektrik penuh pertama yang tiba di Malaysia ialah UX 300e. Sudah terjual dengan sangat baik di banyak pasaran di seluruh dunia, SUV kompak ini adalah model berkuasa bateri penuh UX 200 (berkuasa petrol) yang tiba di Malaysia pada awal 2020.

Tiba untuk mencabar BMW X1, Mercedes-Benz GLA dan Volvo XC40, UX 200 yang diimport sepenuhnya mempunyai kelemahan harga jualan kerana tiada insentif cukai untuk kenderaan import di Malaysia. Harga dari RM243,888 hingga RM299,888 saingan itu agak lebih murah kerana ia dipasang secara tempatan (mendapat insentif cukai).

Kini dengan pengumuman kerajaan Malaysia baru-baru ini mengenai penghapusan semua cukai import ke atas kenderaan elektrik, SUV kompak berkuasa elektrik Lexus UX 300e mungkin berharga RM220,000 hingga RM250,000 atau lebih dengan ciri penuh disertakan.

BHP_Euro5 Diesel_2021_Lexus NX

Crossover UX 300e Lexus semua-elektrik didatangkan dengan pengaruh Jepun yang jelas dalam ciri reka bentuknya yang canggih dan dalam cara ia dibina oleh pakar kraf ‘Takumi’ terkenal Lexus.

UX 300e ialah kereta mewah semua elektrik pertama Jepun dan mengukuhkan lagi peneraju Lexus dalam membangunkan rangkaian pemacu alternatif berdasarkan program elektrifikasi 15 tahun yang tiada tandingan dan tidak kurang daripada 10 model Hibrid Pengecasan Sendiri Lexus, beberapa sudah mempunyai rangkaian pemacu hibrid generasi ke-4.

Pendekatan ketat Lexus terhadap kualiti dicontohi oleh penukang ‘Takumi‘ di kemudahan pengeluarannya pemenang anugerah di Kyushu. Tukang-tukang zaman moden ini, kemahiran mereka diasah selama sekurang-kurangnya 15 tahun, adalah personifikasikan ketepatan Jepun.

Ketukangan mereka yang teliti hadir di setiap inci UX300e, daripada jahitan tempat duduk yang rumit kepada kerja cat pasiran tangan yang cantik kepada perhatian terhadap perincian di kemudahan ‘Bilik Tenang’ kilang, di mana ‘Takumi’ menggunakan telinga dan hujung jari mereka yang terlatih dengan baik. untuk mengesan dan membetulkan bunyi bising atau getaran paling kecil di dalam kabin.

Ini adalah kenderaan elektrik bateri (BEV) pertama daripada Lexus.

Motor keluaran tinggi UX 300e menyediakan pecutan semula jadi tetapi pantas, dan bateri berkapasiti tinggi memberikan jarak pemanduan sejauh 400km. Digabungkan dengan teknologi penyambungan terbaharu, UX 300e memaksimumkan kelebihan BEV sambil merealisasikan prestasi pemanduan dan kemudahan dalam satu pakej.​

Pelancaran Malaysia tidak lama lagi akan mengambil kesempatan daripada insentif cukai ini dan minat yang semakin meningkat dalam kalangan pembeli kereta premium untuk kenderaan elektrik.

Saingan terdekatnya ialah Volvo XC40 EV yang akan tiba tidak lama lagi yang dijadualkan tiba pada suku pertama 2022 dan dengan harga jualan yang mungkin lebih tinggi daripada Lexus UX 300e. kenapa? Harga jualan UKnya lebih tinggi daripada UX 300e dengan lebih hampir RM40k.

Kita perlu tunggu dan lihat apa yang berlaku dalam beberapa bulan akan datang.

Previous post

Nikmati Diskaun 20% Apabila Anda Servis Kereta Anda Di Garaj GoCar

Next post

Volkswagen Passat R-Line Kini Lebih Berkuasa

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *