BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

2021 Adalah Tahun Jualan Volvo Car Malaysia Terbaik!

Walaupun PKP selama hampir 3 bulan, Volvo Car Malaysia berjaya mencatat tahun jualan terbaik yang mereka pernah alami.

Volvo Car semakin meningkat di seluruh dunia. Sejak dibeli Geely, syarikat itu telah menghasilkan kereta premium yang kompetitif dalam setiap segmen dan memeningkan saingan Jerman mereka. Kereta mereka juga direka bentuk dari mula untuk daya tarikan yang lebih abadi, kitaran hayat produk lebih lama dan facelift tidak memerlukan reka bentuk semula yang dramatik. Lebih-lebih lagi, syarikat telah melakukan semua ini sambil menggandakan matlamat alam sekitar dan keselamatannya. Tidak perlu dikatakan, syarikat itu telah menarik pangkalan peminat yang besar dan sentiasa berkembang dan ini ditunjukkan dalam jualan mereka, walaupun di dalam negara.

Volvo Car Malaysia telah menunjukkan pertumbuhan jualan selama 6 tahun berturut-turut walaupun dilanda pandemik, penutupan, krisis ekonomi dan kekurangan semikonduktor. Pada 2021, mereka menjual 2,229 kenderaan, 14.3% lebih daripada yang mereka lakukan tahun sebelumnya. Ini melebihi pertumbuhan jualan global mereka sebanyak 5.6%. Peningkatan 14.3% dalam jualan tahun ke tahun. Itu saja sudah mengagumkan, tetapi angka jualan tahunan baharu juga adalah yang terbaik dalam sejarah syarikat. 524 daripada 2,229 unit itu telah dijual pada Disember 2021 sahaja.

Memenuhi matlamatnya sendiri untuk elektrifikasi, Volvo Car melaporkan bahawa 73% daripada semua Volvo baharu yang dijual menampilkan rangkaian kuasa Recharge, yang merupakan istilah pemasaran untuk rangkaian kuasa hibrid elektrik dan plug-in mereka. Ini adalah nisbah yang cukup menakjubkan memandangkan hanya kira-kira 27% daripada kenderaan pada tahun 2021 di seluruh dunia adalah model cas semula. Di Malaysia, kelima-lima model semasa Volvo boleh didapati sebagai model cas semula. Itu ialah XC40 T5 Recharge, S60 T8 Recharge, XC60 T8 Recharge, S90 T8 Recharge dan XC90 T8 Recharge.

Charles Frump, Pengarah Urusan Volvo Car Malaysia, berkongsi: “Kami berbangga dengan pencapaian kami yang memecah rekod pada tahun 2021. Walaupun menghadapi tahun yang mencabar, kami telah memperoleh keyakinan pelanggan dalam memberi mereka kebebasan untuk bergerak secara peribadi, mampan dan cara selamat. Usaha kolektif peniaga dan kakitangan kami telah meletakkan asas untuk tahun 2022 yang menggembirakan, menggalakkan kami untuk mencapai matlamat kami untuk menjadi syarikat kereta elektrik sepenuhnya menjelang 2030.”

Berikut ialah siaran media Volvo Car dengan lebih maklumat.

MEDIA RELEASE

Volvo Cars established its presence in Malaysia in the early 1960s before formally establishing Volvo Car Malaysia in 1999. Since then, Volvo Car Malaysia has gone from strength to strength and built a network of 14 dealers across the country. The popularity and demand for Volvo cars locally had led to the establishment of the Volvo Car Manufacturing Malaysia in 1967, which is now Malaysia’s oldest and longest-running vehicle assembly plant. In 2016, Volvo Car Malaysia was the first market to locally assemble the XC90 PHEV outside of Sweden, paving the way for the assembly of other Volvo PHEVs whilst continuously providing a sustainable and safe driving experience. Volvo Car Malaysia sells premium-segment car models in two versions: sedans (S60 and S90) and SUVs (XC40, XC60 and XC90).

As of February 2021, it became the first automotive brand in Malaysia to offer a full range of PHEVs for all its models. In line with its global vision of becoming climate neutral by 2040, Volvo Car Malaysia is committed to bringing greater awareness on the current climate challenges to Malaysians and aims to become a leader in sustainability in the automotive industry through its product offerings, business operations, and local initiatives.

Previous post

Bekalan Litium Berkurangan Dan Harga Bateri Meningkat Mendadak

Next post

Geely Jual 1.32 Juta Kereta Pada 2021 = 13% Di Bawah Sasaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *