Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Pengilang EV, Bateri Di China Menghadapi Kekurangan Grafit

Selain litium, nikel dan kobalt, grafit adalah salah satu bahan utama untuk membuat bateri EV

Dengan hampir 3 juta kenderaan elektrik dan hibrid plug-in terjual dalam tempoh 11 bulan pertama 2021, iaitu peningkatan 170% berbanding tempoh yang sama pada 2020, pasaran EV China berkembang pesat – mungkin terlalu pantas untuk pengeluar bateri dan EV utama di China, yang bimbang tentang bekalan grafit.

Selain litium, nikel dan kobalt, grafit adalah salah satu bahan utama untuk membuat bateri EV. Bahan, dalam bentuk semula jadi dan sintetik, digunakan untuk anod, yang merupakan hujung negatif bateri litium-ion. Menurut laman web ini, bateri EV yang besar memerlukan kira-kira 25 kg grafit untuk anod.

Kira-kira 70% daripada semua grafit berasal dari China tetapi dengan pertumbuhan yang stabil dalam permintaan untuk EV dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat kebimbangan bahawa mungkin tidak terdapat cukup grafit dalam pasaran untuk pengeluar tempatan seperti Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) untuk kegunaan mereka.

Chevrolet Bolt battery pack

Consultancy Benchmark Mineral Intelligence (BMI) meramalkan defisit grafit kira-kira 20,000 tan pada 2022, yang merupakan berita buruk, terutamanya jika dibandingkan dengan lebihan bersaiz serupa tahun lepas. Sumber perindustrian mendakwa bahawa jumlah itu cukup untuk membuat bateri untuk 250,000 EV.

Malah sebelum defisit, harga domestik serpihan grafit gred anod telah meningkat hampir 40% year-to-date pada 4,500 yuan (kira-kira RM2,976) satu tan. Dengan permintaan untuk anod bateri dijangka meningkat secara purata 27% setahun sepanjang dekad yang akan datang, kenaikan harga yang stabil adalah suatu kepastian.

Keadaan itu dijangka bertambah buruk mulai Februari tahun depan apabila pihak berkuasa tempatan berusaha untuk mengurangkan pengeluaran grafit semasa Sukan Olimpik Musim Sejuk sebagai sebahagian daripada usaha mengurangkan pencemaran dan memastikan langit biru. Ini bertepatan dengan fakta bahawa lombong grafit di Timur Laut China cenderung ditutup semasa musim sejuk kerana suhu sejuk yang melampau.

Untuk memerangi kekurangan yang akan berlaku, CATL dilaporkan sedang mengkaji menggunakan grafit bentuk semula jadi dalam anod bateri sebagai alternatif kepada grafit buatan kerana ketersediaan yang lebih besar. Walau bagaimanapun, grafit semula jadi mungkin tidak menawarkan tahap prestasi yang sama berbanding versi tiruan.

Previous post

BB2GO Kopi BlackBixon Hantar Terus Kepada Anda Dengan Motosikal EV

Next post

Isuzu D-Max X-Terrain Boleh Dipakai Untuk Pergi Berdating

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *