Kemalangan / Rosak / Recall

Pemilik Kereta Banjir Minta Bantuan Untuk XVnya

XV ini merupakan antara ramai mangsa banjir kilat yang melanda Sri Muda.

Air banjir semakin surut dan operasi pembersihan dikendalikan dengan baik oleh ribuan sukarelawan dari seluruh negara. Kita telah melihat bagaimana rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat bersatu untuk membantu sesama sendiri.

Rumah dan perniagaan telah musnah. Kos pembaikan dan pemulihan adalah besar dan ramai tidak mempunyai apa-apa bentuk insurans rumah atau pun simpanan untuk memulihkan keadaan mereka. Kerajaan tidak boleh berbuat banyak kerana Covid-19 telah mengambil banyak rizab dan dana berada pada tahap terendah.

Sementara itu, terdapat beribu-ribu pemilik kereta yang hilang akal atau hala tuju tentang apa yang perlu dilakukan dengan kereta mereka yang ditenggelami air. Bagi kebanyakkan pemilik kereta Malaysia, kereta mereka adalah yang paling penting atau mungkin kedua penting dalam hidup mereka dan memiliki kereta yang dilanda banjir adalah seperti ‘kehilangan nyawa”.

Ini dia pemilik Subaru XV 2015 (nasib baik dia tidak menyetat enjinnya), salah seorang daripada beribu-ribu pemilik kereta yang mengalami isu yang sama. Apa nak buat? Macam mana nak buat? Siapa yang akan membantu?

Dengan tiada perlindungan insurans kerosakan banjir dan bantuan kerajaan terhad kepada pemilik kereta, bagaimanakah dia akan membaik pulih keretanya kepada sedia kala?

Bantuan kerajaan tidak cukup dan hanya untuk keperluan asas yang untuk mana-mana pemilik kereta, seperti pemilik XV dalam artikel ini untuk memulihkan semula kereta mereka.

Kami meminta nasihat daripada after-sales Subaru dan kos pembaikkan bermula dari kira-kira RM3,000 lebih untuk sekurang-kurangnya mencuci sepenuhnya dan membersihkan bahagian dalam dengan semua bahagian dalam dikeluarkan, dibersihkan dan dipasang balik (termasuk papan pemuka).

Kemudian untuk pembaikkan enjin (dengan andaian kereta tidak dihidupkan langsung) termasuk semua cecair dan penapis baharu, tambah kira-kira RM2,000. Seterusnya dan yang paling mahal ialah ECU (unit kawalan elektronik) yang banyak daripada enjin ke kotak gear kepada kawalan iklim dan juga sistem keselamatan. (sesiapa sahaja boleh membantu dalam mencari alat ganti elektronik yang diperlukan pada harga yang sangat berpatutan untuk membantu pemilik XV ini).

ECU baharu sangat mahal, walaupun dengan diskaun pengilang yang murah hati, ia boleh menelan kos lebih daripada RM45,000. Unit terpakai, dari kedai portong kereta atau Subaru XV kemalangan yang dibuang akan menjadi pilihan terbaik. Ini boleh berkisar antara RM8,000 hingga RM15,000 bergantung kepada bilangan pemilik XV yang mencari bahagian yang sama.

Paling busuk, pemilik Subaru XV ini perlu berbelanja lebih kurang RM13,000. Semua cash dan ini belum lagi kira perbelanjaan membaiki dan memulihkan rumahnya.

Berikut adalah mesej beliau:

 *special perils insurance 

Previous post

Subaru Dan Mitsubishi Motors Akan Mempersembahkan Kereta Baharu

Next post

Kia EV6 Akan Dilancarkan Oleh Dinamikjaya Pada Awal 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *