Berita Auto

Mengapa VW Polo BAHARU Tidak Akan Datang Ke Malaysia

VW Polo ini adalah satu lagi kereta kompak Value For Money yang rakyat Malaysia TIDAK akan dapat.

Volkswagen Polo kini berada dalam generasi keenamnya dan telah dilancarkan untuk pasaran global pada April tahun ini. VW Polo yang pertama diperkenalkan ke pasaran UK pada tahun 1975. Lebih daripada 18 juta telah dihasilkan dalam jangka hayatnya selama 46 tahun.

Versi terbaharu ini yang merupakan peningkatan pertengahan hayat bagi lelaran keenamnya merasionalisasikan barisan pemangkas model ke dalam struktur Y biasa bagi model Volkswagen lain dan inilah sebabnya ia kelihatan sangat mirip dengan VW Golf Mk8 yang baru tiba.

Terdapat empat konfigurasi enjin dan kotak gear tersedia di seluruh barisan Polo standard dan semuanya adalah enjin petrol tiga silinder 1.0 liter, dalam julat output kuasa dari 80 PS hingga 110 PS.

Kotak gear manual lima kelajuan mengiringi varian entry level dengan 80 PS 93 Nm tetapi ini tidak akan diperkenalkan di bahagian dunia kita, manakala loji kuasa 95 PS 175 Nm tersedia dengan manual 5 kelajuan dan 7- kelajuan DSG (versi automatik ini telah tiba di beberapa negara ASEAN bermula dengan VW Singapura).

Varian terbaik dengan enjin 110 PS, 200 Nm tersedia secara eksklusif dengan DSG 7-kelajuan, dan mendahului Polo GTI, adalah Polo paling pantas dalam julat, mengambil masa 10.4 saat untuk mencapai 62 mph.

Dengan senarai peralatan yang mengandungi lebih banyak ciri dan teknologi daripada Polo lama, model yang dipertingkatkan memperkenalkan teknologi kereta besar kepada Volkswagen kompak ini.

Lampu depan LED, Adaptive Cruise Control dan Kokpit Digital 8.0 inci juga merupakan antara peralatan muat kilang Polo yang dipertingkatkan, dengan ciri berguna seperti dua soket USB hadapan dan dua belakang, cermin pintu lipatan laras dan dipanaskan berkuasa, dan pengelap pengesan hujan automatik juga disertakan sebagai standard.

Sistem infotainmen 8.0-inci Ready 2 Discover VW Polo dibina pada Modular Infotainment Matrix (MIB3) generasi ketiga dan oleh itu membawakan App-Connect, yang menggunakan sama ada sambungan USB atau pautan Bluetooth untuk mengaktifkan pencerminan telefon pintar melalui skrin sentuh pusat.

Kemasan gaya tersedia secara eksklusif dengan enjin 95 PS Polo dan transmisi manual 5-kelajuan, dan mengutamakan keselesaan dan inovasi. Ia termasuk lampu depan matriks LED pintar IQ.Light, yang membenarkan tetapan individu untuk keadaan dan persekitaran pemanduan yang berbeza.

Ini adalah satu lagi contoh teknologi pendemokrasian Volkswagen, ciri ini kini ditawarkan dalam super-mini Volkswagen, yang pertama kali dilihat pada Touareg pada tahun 2018. Turut muat standard untuk Gaya Polo ialah penderia tempat letak kereta hadapan dan belakang; Roda aloi ‘Palermo’ 16 inci; kawalan iklim 2 zon; paparan papan pemuka Digital Cockpit Pro 10.25 inci yang dinaik taraf; dan sistem infotainment Discover Navigation.

Volkswagen Polo R-Line boleh dikenal pasti dari luar dengan rim aloi 16-inci ‘Valencia’ dan bampar bespokenya, dengan gaya berbeza di bahagian belakang membawa model sporting sejajar dengan waris R-Line yang lebih besar, menggabungkan trim ekzos yang meniru gaya empat paip ekor trapezoid.

Di dalam, model ini menampilkan lapisan bumbung hitam yang sporty; pedal keluli tahan karat; dan tempat duduk keselesaan sukan untuk pemandu dan penumpang hadapan, dengan upholsteri dalam mikrofleece ‘Karoso Artvelours’.

R-Line juga berkongsi banyak ciri mewahnya dengan Polo Style, dengan sistem infotainmen Discover Navigation, Digital Cockpit Pro, pencahayaan ambien dan kawalan iklim 2 zon sebagai standard, serta Paparan Papan Tanda Jalan Dinamik dan bantuan High Beam. .

Jadi, semuanya kedengaran sangat hebat, penggayaan luarannya sangat menarik dan agak evergreen yang bermakna ia akan kekal moden dan segar untuk tahun-tahun akan datang.

Walau bagaimanapun, seperti kebanyakan kereta Eropah kompak lain daripada Renault, Ford, Peugeot, Opel dan FIAT, segmen kereta kompak kami didominasi oleh jenama kereta nasional Perodua diikuti oleh perkongsian Geely-Proton dan kemudian terdapat gergasi automotif Jepun, Toyota dan Honda. yang mempunyai kemudahan pemasangan tempatan yang besar dan vendor setempat untuk memanfaatkan insentif cukai.

Melainkan Polo adalah pemasangan tempatan dan dengan kemungkinan jualan volum yang tinggi, tidak ada munasabah untuk Volkswagen membawa dan menjual hatch kompak ini dalam segmen yang sangat sesak dan harga yang kompetitif.

Previous post

Jangan Asyik Proton X70 Saja. Ada Pilihan Lain Yang Lagi Baik.

Next post

Jualan Perodua Jatuh 27.1 Peratus Pada November

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *