Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Lexus NX Serba Baharu Dilancarkan Di Thailand – Lexus PHEV Pertama Mereka

Lexus NX 450h+ menjadi Lexus PHEV pertama Thailand.

Bercakap tentang kemajuan terkini dalam teknologi kereta, Lexus kadangkala ketinggalan separuh generasi – tetapi mereka memastikan mereka melakukannya dengan betul pada kali pertama untuk memastikan pelanggan berpuas hati dengan tahap kualiti. Ini berlaku dengan enjin pengecas turbo dan kini ia berlaku lagi dengan teknologi kenderaan elektrik hibrid (PHEV) plug-in. SUV kompak premium Lexus NX yang serba baharu telah dilancarkan di Thailand bulan ini dan menjadi PHEV pertama jenama itu yang dijual di Thailand.

Model Lexus NX450h+ dilancarkan di Thailand dalam tiga peringkat kemasan – Grand Luxury, Premium dan F Sport dengan harga antara 3,590,000 THB – 4,320,000 THB (kira-kira RM452,000-RM544,000). Model perdana PHEV ini juga dijual bersama NX350h, yang merupakan hibrid konvensional dengan pek bateri yang lebih kecil dan tiada keupayaan pengecasan luaran.

Dengan NX 450h+ pula, anda mendapat enjin petrol pengecas turbo 2.5 liter 4 silinder dan motor elektrik yang baharu dibangunkan. Sistem ini memperoleh kuasa daripada bateri litium-ion 18.1 kWh yang berkemampuan 87km jarak EV. Ia mengambil masa kira-kira 2.5 jam untuk mengecas sepenuhnya dengan pengecas Jenis 2 AC 6.6kW.

Spesifikasi:

Enjin NX 450h+: 2.5-liter inline four-cylinder Plug-in Hybrid

Output max: 182 Horsepower pada 6,000 rpm

Tork max: 227 Nm pada 3,200 – 3,700 rpm

Motor Permanent Magnet Synchronous

Motor depan: Output max 134 kW / Tork max 270 Nm

Motor belakang: Output max 40 kW / Tork max 121 Nm

Bateri Lithium-ion Hybrid

Kapasiti bateri: 18.1 kW/h

Enjin Dan Motor elektrik 

Output xax: 227 kW (304 Horsepower)

Fuel Consumption

76.9 km/l

Pertama Kali Untuk Lexus NX

Lexus NX baharu ini dibina dengan seni bina GA-K baharu untuk struktur badan yang lebih besar, lebih sporty dan sangat tegar.

Lexus sedang mencuba perkara baharu dengan generasi ini, seperti sistem E-Latch untuk pintu. Selak pintu elektrik ini membolehkan pembukaan pintu yang lancar dan mudah dengan hanya menyentuh suis dari dalam atau luar kenderaan. Terdapat sandaran mekanikal sekiranya berlaku kegagalan elektrik.

Ia turut membawakan Lexus Teammate Advance Park, yang menilai rupa bumi sekeliling menggunakan kamera dan penderia ultrasonik sebelum memakir kenderaan sendiri tanpa input pengguna.

Ia juga menggunakan sistem bantuan pemandu lanjutan Lexus Safety System Plus (LSS+) terkini:

Sistem Keselamatan Pre-collision

Sistem ini membantu dalam mengelakkan perlanggaran dengan kenderaan yang mendatang. Apabila sistem menentukan bahawa terdapat kemungkinan besar perlanggaran, ia akan mengaktifkan penggera dan brek secara automatik dalam usaha untuk membantu mengurangkan kerosakan. Selain itu, sistem ini mengesan pejalan kaki dan basikal yang menghampiri.

Adaptive High-beam System (AHS) 

Teknologi pelarasan high-low beam pintar secara automatik mengawal pengedaran tepat pancaran lampu hadapan ke objek di hadapan kereta, menghasilkan penglihatan yang lebih baik untuk pemanduan malam yang lebih selamat, dan menghalang pengguna jalan raya daripada diganggu.

Lane Tracing Assist (LTA) 

Apabila kenderaan dikesan melintasi lorong tanpa isyarat membelok, sistem akan cepat mengegarkan stereng serta memberi amaran di paparan maklumat pemanduan. Ia juga membantu mengekalkan kereta di lorongnya dengan membantu stereng.

Dynamic Radar Cruise Control 

Tanpa menekan accelerator, sistem mengenakan kawalan kelajuan berterusan. Ia akan menggunakan radar dan kamera hadapan untuk mengukur jarak antara kenderaan sebelumnya dan secara automatik mengurangkan serta meningkatkan kelajuan untuk mengekalkan jarak yang selamat.

Previous post

Bayaran Diskaun Saman PDRM/JPJ 'Keluarga Malaysia' Boleh Dibuat Online

Next post

Volkswagen Tunjuk Lakaran Teaser Amarok 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *