Bisnes

Lagi Sebab Mengapa Harga Kereta Akan Naik Lagi 2022 Ini

Ketika ini kos penghantaran yang semakin meningkat sedang diserap oleh pengeluar kereta negara.

Ini akan berubah pada tahun 2022 kerana kos logistik terus meningkat dan kesesakan logistik terus berlaku di negara-negara yang mengalami lockdown.

Selain itu, pergerakan barangan telah meningkat disebabkan kos buruh yang lebih tinggi kerana kru kapal memerlukan perlindungan tambahan, ujian dan bantuan perubatan Covid-19.

Jangan lupa isu perubahan iklim yang memaksa pemilik kapal berbelanja lebih besar untuk memastikan enjin mereka berfungsi dengan lebih bersih untuk mengurangkan pelepasan.

Buat masa ini, terdapat kekurangan beberapa barangan import dari negara tertentu, barangan makanan dari Australia dan New Zealand misalnya.

Industri automotif mempunyai isu alat ganti, dan kami tidak bercakap tentang cip komputer, kami bercakap tentang model pemasangan tempatan yang perlu menunggu komponen pemasangan tertentu yang datang dari kilang tertentu di mana Covid-19 telah menyebabkan gangguan pengeluaran.

Kesemuanya, kelewatan dan masa menunggu ini memerlukan wang dan oleh itu kos akan meningkat dan ini dipindahkan semula kepada harga jualan kereta di bilik pameran. Malah terdapat beberapa negara yang mengalami masalah penghantaran bahan api dan ini menaikkan harga.

Bulan lalu pada 18 November berita AFP melaporkan bahawa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memberi amaran pada hari Khamis (18 Nov) bahawa lonjakan dalam kadar pengangkutan kontena boleh bermakna harga yang lebih tinggi untuk pengguna tahun depan kalau masalah yang didorong pandemik tidak dirungkai.

Agensi perdagangan dan pembangunan PBB, yang dikenali sebagai United Nations Conference on Trade and Development (Unctad), berkata paras harga import global boleh meningkat sebanyak 11 peratus dan paras harga pengguna sebanyak 1.5 peratus dari sekarang sehingga 2023.

“Harga pengguna global akan meningkat dengan ketara pada tahun hadapan selagi gangguan rantaian bekalan perkapalan tidak diperbaiki dan kekangan pelabuhan serta ketidakcekapan terminal diatasi,” kata Unctad dalam laporan Kajian Pengangkutan Maritim 2021nya.

Rantaian bekalan global menghadapi permintaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini dari separuh kedua 2020 kerana pengguna berbelanja lebih untuk barangan berbanding perkhidmatan semasa PKP Covid-19.

Tetapi peningkatan dalam permintaan melanda beberapa kekangan praktikal, termasuk kapasiti membawa kapal kontena, kekurangan kontena, kekurangan buruh, kesesakan di pelabuhan dan sekatan Covid-19.

Ketidakpadanan itu membawa kepada kadar pengangkutan kontena meningkat “di hampir semua laluan perdagangan kontena”, menurut laporan itu.

“Lonjakan kadar freight semasa akan memberi impak yang mendalam terhadap perdagangan dan menjejaskan pemulihan sosio-ekonomi, terutamanya di negara membangun, sehingga operasi perkapalan maritim kembali normal,” kata Cik Rebeca Grynspan, setiausaha agung Unctad.

“Kembali kepada normal akan memerlukan pelaburan dalam penyelesaian baharu, termasuk infrastruktur, teknologi pengangkutan dan langkah-langkah pemudah cara perdagangan dan pendigitalan,” katanya.

Unctad berkata pandemik ini telah meningkatkan cabaran industri yang sedia ada, terutamanya kekurangan buruh dan jurang infrastruktur.

Ia juga mendedahkan kelemahan, seperti apabila Pelabuhan Yantian China ditutup pada bulan Mei kerana wabak koronavirus, menyebabkan kelewatan yang ketara, atau apabila kapal kontena gergasi Ever Given tersangkut di Terusan Suez pada bulan Mac, menjejaskan perdagangan global.

Namun, kesan wabak ini ke atas volum perdagangan maritim tahun lepas tidaklah seteruk yang dijangka, kata Unctad.

Perdagangan maritim menguncup sebanyak 3.8 peratus kepada 10 bilion tan pada 2020, dan diunjurkan meningkat sebanyak 4.3 peratus pada 2021.

Unctad berkata tinjauan jangka sederhana kekal positif tetapi tertakluk kepada “risiko dan ketidaktentuan yang meningkat”.

Agensi itu meramalkan pertumbuhan tahunan akan perlahan kepada 2.4 peratus antara 2022 dan 2026, berbanding 2.9 peratus dalam tempoh dua dekad yang lalu.

“Pemulihan yang berkekalan… sebahagian besarnya bergantung pada keupayaan untuk mengurangkan masalah dan pelancaran vaksin di seluruh dunia,” kata Cik Grynspan.

“Kesan krisis Covid-19 akan melanda, paling teruk sekali, negara membangun pulau kecil / small island developing states (SIDS) dan negara kurang maju / least developed countries (LDC).”

Kenaikan harga pengguna dijangka 7.5 peratus dalam SIDS dan 2.2 peratus dalam LDC.

Previous post

Tesla Model 3 Dibawa Masuk Oleh PEKEMA Dengan Harga Hanya RM289K

Next post

Honda Civic Generasi Ke-11 Dipersembahkan Di Litar Sepang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *