Uncategorized

Kereta Elektrik Mungkin Tidak Sehijau Yang Anda Sangka

Ia memang mengurangkan pelepasan karbon tetapi menjadi hijau adalah lebih daripada itu

Bilangan kenderaan elektrik dan stesen pengecas awam semakin meningkat setiap tahun tetapi pernahkah anda terfikir dari mana datangnya tenaga elektrik untuk mengecas bateri?

Ia bergantung kepada negara tetapi secara amnya, tenaga elektrik dijana terutamanya daripada pembakaran sumber bahan api fosil seperti arang batu dan gas asli. Di Malaysia, arang batu membentuk lebih daripada 50% bahan api yang dibakar untuk menjana elektrik pada 2017, kira-kira 43% lebih banyak daripada yang kami perlukan 20 tahun lalu.

Jumlah itu dijangka terus meningkat. Menurut penyelidikan ini, penggunaan arang batu untuk penjanaan elektrik berkembang pada kadar 9.7% setahun, dan dijangka meningkat dengan ketara untuk memenuhi permintaan tenaga yang meningkat, yang meningkat sebanyak 4.7% setahun. Masih fikir EV anda hijau?

Bagaimana pula dengan bahan yang digunakan untuk membina kereta elektrik? Seperti mana-mana kereta berkuasa ICE, EV terdiri daripada bahan seperti logam, plastik, getah, kaca dan sebagainya. Semua bahan ini perlu diperolehi dan dikilang dan secara semula jadi pada satu ketika sepanjang keseluruhan proses, bahan api fosil dibakar. BMW dan Volvo meningkatkan usaha mereka ke arah bahan yang mampan tetapi mereka tidak membentuk sebahagian besar pengeluar EV.

Dan sudah tentu, bateri – salah satu komponen yang paling penting, jika bukan komponen terpenting dalam EV. Kebanyakan EV di pasaran menggunakan bateri litium-ion yang mengandungi anod yang diperbuat daripada grafit dan katod yang diperbuat daripada nikel, mangan, kobalt dan unsur nadir bumi yang lain. Bukan rahsia lagi bahawa sumber bahan ini telah dikaitkan dengan isu alam sekitar dan hak asasi manusia.

Walaupun dengan isu ini, EV benar-benar membantu dalam mengurangkan pelepasan karbon. Artikel oleh Teslarati ini mengatakan bahawa menurut Tesla China, lebih 500,000 pemilik Tesla di negara itu membantu mengumpul 3.72 bilion km perbatuan sepanjang 11 bulan pertama 2021, yang bersamaan dengan “kira-kira 59 perjalanan antara Bumi dan Marikh apabila Planet Merah itu berada paling dekat.”

Tambah penulis, jarak terkumpul membantu mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 855,878 tan atau bersamaan dengan “berat lebih daripada lapan aircraft carrier Gerald R Ford Class” dalam jangka masa itu.

Angka-angka ini sudah pasti mengagumkan tetapi adakah ia cukup untuk mengatasi pelepasan yang dihasilkan dengan menjana elektrik untuk stesen pengecas awam dan mendapatkan sumber bahan mentah yang disebutkan di atas? Lebih banyak research & developement diperlukan untuk menangani masalah ini.

Previous post

SmartTAG 10,000 Kali Lebih Pantas Daripada RFID - EFKON

Next post

Geely Xingyue L Thor Hi-X Hadir Dengan Enjin Hibrid Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *