Kemalangan / Rosak / Recall

Allianz General Segera Membantu Pelanggan Mereka yang Dilanda Banjir

Mangsa banjir dengan perlindungan Allianz akan dilayan dengan serta merta.

Hujan tanpa henti yang kami alami pada hujung minggu adalah sisa Taufan Rai yang melanda Filipina dengan kesan yang dahsyat. Lembah Klang mendapat 30 hari hujan monsun hanya dalam satu hujung minggu dan tiada amaran untuk ramai penduduk, pemilik kereta dan pemilik perniagaan.

Kesannya adalah di luar kepercayaan dan pampasan RM1,000 daripada kerajaan untuk pemilik rumah yang terjejas tidak akan mencukupi untuk ramai kerana banjir kilat menyebabkan havoc di banyak kawasan perumahan baharu dan lama.

Penduduk pantai timur telah bersedia kerana mereka mendapat monsun lebat setiap tahun, tetapi bagi kebanyakan penduduk Lembah Klang, tahap kerosakan banjir ini adalah baharu bagi mereka.

Dengan itu, ianya amat menggembirakan bila difahamkan bahawa Allianz General baru sahaja mengeluarkan kenyataan bahawa mereka menyediakan penyelesaian tuntutan banjir kilat untuk pelanggannya ketika Negara menghadapi banjir yang lebih teruk sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Seperti yang kita sedia maklum, hujan lebat berterusan sejak Jumaat (17 Disember) yang berterusan hingga Sabtu menyaksikan kawasan di seluruh Selangor paling teruk dilanda banjir, dengan kawasan lain termasuk ibu kota Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka, Kelantan, dan Pahang, Terengganu turut terjejas. .

Bercakap kepada pemberita, Head of Claims Allianz, Damian Williams, berkata Syarikat akan memudahkan penyelesaian tuntutan pantas dan telah meletakkan 4×4 berjenama Allianz dan sepasukan penyelaras di Selangor dan Pahang untuk membantu menguruskan tuntutan pelanggan dengan segera.

4×4 dan Karavan Tuntutan akan digunakan secara rutin ke lokasi lain di negeri lain yang terjejas untuk membolehkan proses tuntutan yang pantas dan lancar.

“Ini adalah keadaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini, dan kerosakannya sangat besar. Kami menggerakkan 4×4 berjenama Allianz dan pasukan penyelaras pada hari Jumaat. Bagaimanapun, disebabkan penutupan jalan-jalan utama dan lebuh raya tidak dapat diakses, serta kes pelanggan yang mendadak, kami akan menjangka sedikit kelewatan dalam perkhidmatan dan bantuan,” kata Damian.

“Namun begitu, tanggungjawab kami sebagai penanggung insurans adalah kepada pelanggan kami, pertama. Tujuan tunggal inisiatif tuntutan kami adalah untuk saat-saat seperti ini. Komuniti kami sangat memerlukan bantuan, dan mereka bergantung kepada kami untuk mendapatkan bantuan. Kami akan menunaikan janji kami untuk menyediakan tuntutan pantas supaya mereka boleh bangkit semula dalam masa yang sukar ini,” tambah Damian.

Bagi pemegang polisi individu (seperti Smart Home Cover), Syarikat akan membayar penyelesaian tuntutan penuh atau bayaran interim dalam tempoh lima hari selepas lawatan tapak daripada pelaras.

Sila ambil perhatian bahawa pelanggan dengan insurans kebakaran (komersial) boleh menjangkakan pembayaran interim dalam tempoh lima hari selepas lawatan daripada pelaras, dengan penyelesaian tuntutan penuh dibayar antara 21 hingga 28 hari selepas lawatan daripada pelaras.

Walau bagaimanapun, jika atas sebarang sebab, Syarikat tidak dapat menyelesaikan tuntutan sebelum hari ke-28, Syarikat akan memudahkan pembayaran interim kedua sebelum hari ke-30.

Pelanggan Allianz General boleh menghubungi 1-800-22-5542 untuk penyelaras akan dihantar untuk meninjau hartanah yang terjejas dalam masa 24 jam.

Previous post

Banjir Melanda Dan Anda Terkesan Tetapi Tidak Tahu Cara Claim?

Next post

UMW Toyota Hulur Bantuan Kepada Pelanggan Terjejas Banjir

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *