Hibrid, Elektrik, Hidrogen

AITO M5 Adalah Kereta Pertama Yang Dikuasakan Huawei

Semua amat teruja tentang ada kemungkinan kedatangan Apple Car sehingga mereka tidak sedar apa yang dilakukan oleh Huawei dalam hal ini.

Dalam zaman kenderaan berteknologi tinggi yang menggunakan elektrik, bukan sesuatu yang luar biasa untuk melihat jenama elektronik memasuki dunia automotif. Sejak kebelakangan ini, kami telah melihat Sony melancarkan kereta konsep dan juga mendengar khabar angin yang tidak berkesudahan tentang kemungkinan Apple Car. Walau bagaimanapun, nampaknya Huawei akan menjadi syarikat teknologi pertama yang bekerjasama dalam sebuah kereta. Mereka bekerja dengan Seres, yang dahulunya dipanggil SF Motor. SF Motor dimulakan oleh pengasas bersama Tesla, Martin Eberhard, tetapi dia telah lama meninggalkan syarikat itu. Awal tahun ini, Seres dan Huawei bekerjasama dalam projek berasingan – menjual SUV Seres SF5 di kedai Huawei di China.

source: CarNewsChina.com

Kereta yang dimaksudkan ialah AITO M5. AITO sendiri ialah jenama baharu yang bermaksud “Menambah Kepintaran Pada Auto”. Nama “M5” belum lagi disahkan, tetapi ia muncul pada imej kenderaan. Ia berasaskan platform Seres REEV dan dikuasakan oleh 2 motor elektrik – satu di hadapan menghasilkan kuasa 165kW dan satu lagi di belakang dengan 150kW.

AITO M5 mempunyai bateri 200 kWj, dan jika itu tidak mencukupi, bateri boleh dicas dengan penambah julat enjin petrol pengecas turbo 1.5 liter yang terletak di bawah hud. Ini membolehkan jarak pemanduan maksimum 1000km!

Walaupun kebanyakan ‘bahagian kereta’ AITO M5 mungkin direka bentuk dan dihasilkan oleh Seres, difahamkan bahawa sumbangan Huawei adalah dalam memperkenalkan OS Harmony mereka ke dalam kenderaan sebagai sistem pemanduan. Walaupun begitu, tidak jelas sejauh mana sistem pengendalian mempengaruhi kenderaan. Ia mungkin hanya memberi kuasa kepada infotainmen atau mungkin terdapat akar yang lebih dalam yang memanfaatkan sistem keselamatan dan pemanduan kenderaan.

AITO M5 terletak di atas platform DE-i dan mempunyai panjang 4.77m, lebar 1.93m, tinggi 1.625m dan jarak roda 2.88mm, serta beratnya kira-kira 1300kg. Ini menjadikannya lebih besar daripada Seres SF5 walaupun jelas ia adalah berkaitan dengannya. Tayar pada kenderaan ini adalah antara 19″ dan 20″ dengan tayar 255/50 R19 dan 255/45 R20.

Butiran lanjut mengenai AITO M5 akan dikongsi sejurus sebelum Krismas 2021 dan mungkin akan dilancarkan pada 2022 jika sekiranya mereka berjaya dapat mendapatkan cip yang mencukupi untuk kenderaan itu.

Previous post

Audi Dan IONITY Tambah 5,000 Lagi Stesen Pengecasan Menjelang 2025

Next post

Jangan Asyik Proton X70 Saja. Ada Pilihan Lain Yang Lagi Baik.

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *