Penyelenggaraan

Adakah Tayar Run-Flat Tahan Lebih Lama Berbanding Tayar Biasa?

Mengapa Tayar Run-Flat Ini Jadi Macam Ini

Secara amnya, tayar run flat menggunakan sebatian getah yang sama seperti tayar konvensional, jadi anda boleh beranggapan jangka hayatnya sama. Walaupun komponennya diperkukuh, run-flat akan haus pada kadar yang sama seperti tayar standard dan memerlukan tahap penjagaan dan penyelenggaraan yang sama.

Ya, tayar perlu dijaga. Melanggar lubang di jalan dan membiarkan tayar kurang angin akan merosakkan dan mengurangkan jangka hayat tayar. Sama seperti pemilik kereta ini yang tidak pernah menjaga tayarnya.

Untuk memastikan tayar run-flat anda (atau mana-mana tayar biasa) dalam keadaan baik, periksa angin, bunga dan keadaan setiap dua minggu atau sekurang-kurangnya sebulan sekali (setiap 30 hari paling lambat) dan kunjungi stesen minyak terdekat dan gunakan kemudahan ‘pam angin’ PERCUMA mereka.

Ini akan memastikan anda mendapat hayat maksimum tayar anda sebelum perlu menggantikannya yang boleh menjadi sangat mahal zaman ini.

Tayar run-flat (atau self supporting) direka khas untuk terus berfungsi untuk sementara waktu walaupun selepas mengalami pancit. Oleh itu, jika anda pancit ketika hujan tengah malam, anda tidak perlu menukar tayar di tepi jalan yang kurang menyenangkan dan berbahaya dan anda boleh memandu dengan selamat pulang ke rumah atau ke kedai tayar terdekat untuk menukar tayar yang rosak itu.

Tayar run-flat juga mengurangkan kemungkinan bahaya tayar meletup yang merbahaya kerana pembinaannya yang unik.

Bagaimana ia berfungsi?

Tayar run-flat dibina dengan dinding sisi bertetulang. Biasanya, kereta ditanggung oleh udara dalam tayar anda, dan apabila anda mengalami pancit, ia akan runtuh. Walau bagaimanapun, tayar run-flat mempunyai sisipan getah yang kuat yang menahan berat kenderaan anda buat sementara waktu walaupun selepas pancit.

So, dengan isu tayar ini di sini, pemilik kereta berbelah bagi samada kekal menggunakan run-flat atau menukar kepada tayar biasa. Kami berjaya meyakinkannya untuk kekal dengan run-flat atas beberapa sebab.

  1. Dia langsung tidak memeriksa tayarnya.
  2. Dia tidak mempunyai tool kit dan tidak akan tahu cara menggunakannya jika ada.
  3. Dia tidak pernah mengambil serius amaran peranti pemantau tekanan tayarnya.
  4. Dia memerlukan run-flat untuk pulang ke rumahnya sekiranya jika ada isu.
  5. Dia seorang buta kereta dan mungkin akan ditipu di kedai tayar francais besar.

Memasang run-flat pada kenderaan yang lebih lama (‘retro fitting’)

Jika anda sedang mempertimbangkan untuk menukar kepada ‘tayar run-flat’ pada kenderaan yang sebelum ini dipasang dengan tayar ‘biasa’, maka terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan:

Sistem Pemantauan Tekanan Tayar

Tayar run-flat hanya boleh dipasang pada kereta yang mempunyai sistem pemantauan tekanan tayar (TPMS). TPMS memberi amaran kepada pemandu jika pancit supaya mereka sedar bahawa mereka mempunyai masa yang terhad untuk menggantikan tayar mereka, dan supaya mereka memandu dalam had tayar mereka yang kempis.

Suspensi Kenderaan

Anda juga harus sedar bahawa anda mungkin memerlukan beberapa perubahan kepada suspensi kenderaan anda (model tertentu dengan suspensi aktif). Kerana pembinaannya yang lebih keras, tayar run-flat akan memberi kesan kepada suspensi kenderaan apabila dipasang sebagai peralatan asal.

Jangka Hayat Tayar Run-Flat

Bahan yang digunakan untuk mengeluarkan tayar run-flat adalah serupa atau serupa dengan tayar konvensional, jadi kadar kehausannya hendaklah setanding. Mengekalkan tekanan udara yang betul dalam tayar anda (tidak kira apa jenis) adalah cara terbaik untuk memastikan jangka hayat tayar anda lebih lama.

Previous post

RFID Dilaksanakan Di Semua Tol PLUS Bermula 15 Januari 2022

Next post

Apa Yang Perlu Dilakukan Dengan Kenderaan Dalam Bahaya Banjir

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *