Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Yang Mana Satu? MPV Hyundai Staria Atau Toyota Alphard

MPV mewah yang mana satu yang anda akan beli?

Model baharu daripada Hyundai ini BUKAN pengganti Grand Starex MPV sebaliknya ia merupakan people mover (MPV) mewah yang bersaing secara langsung dengan Toyota Alphard yang sangat popular dan juga Vellfire.

Sejak dilancarkan di Malaysia beberapa hari lalu, terdapat banyak perbualan media sosial mengenai harga jualannya yang tinggi iaitu RM358,888, kemungkinan deprecation pada tahun-tahun akan datang, daya tarikannya sebagai kenderaan mewah.

Malah, MPV Staria tidak terlalu mahal kerana harga jualannya di Thailand ialah 1,999,000 baht (iaitu kira-kira RM250,000 sebelum cukai dan penghantaran) dan di Australia ia adalah AUD66,500 (iaitu kira-kira RM205,000 sebelum cukai dan penghantaran).

Hyundai Staria MPV

Rupa dan profil Shinkansen (Bullet Train Jepun)nya mempunyai banyak tarikan dan begitu juga dengan Toyota Estima. Estima telah dihentikan oleh Toyota Jepun dan Alphard dan Vellfire kekal sebagai penjual teratas mereka di dalam dan juga di Malaysia.

Jadi, rupa futuristik ‘Dune’ yang licin tidak sesuai dengan pembeli MPV Asia? Pembeli MPV Asia lebih suka reka bentuk kotak dengan banyak krom ‘bling’ di muncungnya?

Malah, angka jualan untuk Alphard dan Vellfire tidak berbohong dan UMW Toyota telah menyaksikan jualan pesat Alphard terbaharu mereka sejak dilancarkan pada 2018 walaupun harga jualannya RM468.000.

Sementara itu, pengimport kereta terpakai (Pemegang AP) menjual MPV ini lebih pantas berbanding kenderaan lain di laman kereta mereka bulan demi bulan dengan harga jualan antara RM250k hingga RM320k tanpa waranti dan tanpa sebarang after sales yang disertakan.

Toyota Alphard MPV

Jadi, apakah yang perlu dilakukan untuk melonjakkan jualan untuk Hyundai Staria ini? Bagaimanakah anda boleh memujuk bakal pembeli Alphard mengubah fikiran mereka dan beli Staria?

Well, buat permulaan, lencana. Keluarkan lencana Hyundai dan letakkan lencana Genesis (bahagian mewah Hyundai) dan snob appeal itu akan kembali.

Ya, Hyundai memiliki Genesis, sama seperti Toyota memiliki Lexus, Nissan memiliki Infiniti dan Honda memiliki Acura, Hyundai memerlukan jenama mewah untuk meyakinkan pembeli kereta Amerika Utara dan Eropah bahawa mereka boleh menyampaikan kenderaan ‘superior dalam semua sektor’ dan mereka telah melakukannya .

Tambahkan banyak krom di depan dan daya tarikan akan meningkat.

Previous post

Apa Kesudahan Soal Siasat SPRM Berhubung Salah Guna Kuasa Pengarah Kumpulan Weststar?

Next post

Adakah Mitsubishi Xpander Face-lift Ini Akan Datang Ke Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *