Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volvo C40 Electric Akan Datang Ke Malaysia Tidak Lama Lagi

Peniaga Volvo sudah mula mempromosikan C40 elektrik di media sosial mereka.

Masa depan Volvo Cars adalah elektrik. Sudah ada komitmen bahawa menjelang 2025, Volvo Cars menyasarkan 50 peratus daripada volum jualan globalnya hanya terdiri daripada kereta elektrik penuh, dengan beberapa model mempunyai rangkaian kuasa hibrid. Menjelang 2030, ia merancang untuk setiap kereta yang dijualnya menjadi elektrik sepenuhnya.

XC40, SUV Volvo terlaris semasa telah habis dijual, kedua-dua versi petrol dan juga versi hibrid plug-in. Pengedar Volvo Cars di Malaysia sedang menunggu ketibaan XC40 semua elektrik, yang dijadualkan dilancarkan pada awal 2022.

Sementara itu, beberapa peniaga mempromosikan Volvo C40 Recharge di media sosial. C40 Recharge hanyalah kereta elektrik bateri tulen kedua Volvo dan tempahan global telah bermula pada bulan Jun tahun ini.

Versi XC40 Recharge yang lebih pendek dan lebih kemas, C40 Recharge akan dibina pada platform modular yang sama seperti EV pertama pembuat kereta itu dan ia dikeluarkan di Volvo’s Ghent, Belgium hanya sebulan yang lalu.

Dengan ketibaan C40, ini bermakna hatchback V40 tidak akan kembali sama sekali.

Bahagian belakang Volvo C40 Recharge menampilkan reka bentuk bahagian belakang yang menarik untuk dipadankan dengan garis bumbung bawah, manakala reka bentuk hadapan baharu memperkenalkan wajah baharu untuk Volvo elektrik dan termasuk lampu hadapan dengan teknologi piksel terkini.

Di dalam, Volvo C40 Recharge menyediakan pelanggan dengan kedudukan tempat duduk tinggi yang disukai kebanyakan pemandu Volvo, manakala ia tersedia dengan pelbagai pilihan warna dan deco yang unik untuk model tersebut. Ia juga merupakan model Volvo pertama yang bebas kulit sepenuhnya.

Seperti XC40 Recharge, C40 Recharge datang dengan salah satu sistem infotainment terbaik di pasaran, dibangunkan bersama dengan Google dan berdasarkan sistem pengendalian Android. Ia menyediakan pengguna dengan apl dan perkhidmatan Google terbina dalam, seperti Google Maps, Google Assistant dan Google Play Store.

Data tanpa had membolehkan sambungan unggul dan C40 Recharge akan menerima kemas kini perisian melalui udara. Ini bermakna ia akan terus bertambah baik dari semasa ke semasa selepas ia meninggalkan kilang.

Propulsion terdiri daripada motor elektrik berkembar, satu di hadapan dan satu di gandar belakang, dikuasakan oleh bateri 78kWj yang boleh dicas pantas hingga 80 peratus dalam masa kira-kira 40 minit. Ia menawarkan jarak jangkaan sekitar 420km (261 batu), yang dijangka bertambah baik dari semasa ke semasa melalui kemas kini perisian melalui udara.

C40 Recharge elektrik sepenuhnya akan tiba sejurus selepas versi XC40 Full Electric tiba pada awal tahun 2022.

Volvo membina pek bateri litium-ion di dalam cangkerang logam yang dipanggil Safety Cage, untuk menyerlahkan komitmen syarikat terhadap keselamatan sejak tali pinggang keselamatan three-point shoulder harness pertama dalam industri pada tahun 1959.

Volvo Cars menggunakan pembekal bateri LG Chem dari Korea Selatan dan CTAL dari China. Volvo Recharge ialah sub-jenama elektrik syarikat. Terdapat juga Polestar, sub-jenama prestasi yang berkembang menjadi sub-jenama elektrik prestasi (kiraan PHEV) kepada sub-jenama elektrik, dengan sedan Polestar 2 menjadi varian pengeluaran besar-besaran pertama.

Previous post

Vios Challenge Musim Ke-4 Tutup Tirai Dengan Perlumbaan Malam

Next post

Industri Automotif Malaysia Tunjuk Tanda Pulih Pada Oktober 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *