Berita Auto

Volkswagen Golf Mk8 Tiba Di Malaysia Untuk Merampas Semula Takhtanya

Adakah akan ada hanya satu varian Golf Mk8 atau lebih dari itu?

Ia sudah lama tertangguh dan masanya terbaik sekali kerana Malaysia mendapat lanjutan 6 bulan lagi kepada diskaun SST untuk kereta baharu.

Pejabat Volkswagen tempatan telah mengusik ketibaan Golf serba baharu ini dan kita sepatutnya melihatnya di bilik pameran sebelum November 2021 berakhir.

Pada September tahun lalu (2020) kami melaporkan bahawa Golf Mk8 ini dikesan dalam plat ujian di Kuantan, yang terletak sangat berhampiran kilang pemasangan Volkswagen Pekan.

Volkswagen Golf GTI generasi kelapan telah diperkenalkan pada Februari 2020 dan ia membawa banyak teknologi dan ciri kabin kongsi daripada Audi. Papan nama ikonik ini bermula pada tahun 1976 sebagai Golf generasi pertama, Mk1 dan kini 45 tahun kemudian hot hatch ini terus mengujakan peminat dari seluruh dunia.

Harga jualan GTI ini di Britain bermula pada £33,460 (kira-kira RM189,000) untuk varian 6-kelajuan manual, dan £34,960 (kira-kira RM195,000) dengan 7-speed DSG.

Jadi, jangan harap harga jualannya sama dengan harga Mk5 GTI yang dijual 15 tahun lalu iaitu RM199.000.

GTI baharu ini memberikan 245 PS dan 370 Nm on tap daripada enjin petrol turbo 2.0 liter empat silindernya yang membolehkannya mencecah 100km/j dari 0 dalam hanya 6.2 saat dalam versi terpantasnya DSG. Kelajuan tertinggi 250km/j mudah dicapai.

VW Golf GTI Mk8 membawa bersamanya pakej peralatan standard yang komprehensif, termasuk peningkatan penggayaan, ciri kemudahan baharu dan sistem bantuan pemandu terkini.

Di bahagian hadapan, Golf GTI mendapat jalur gril bercahaya, serta lampu kabus LED dalam reka bentuk sarang lebah GTI yang tersendiri, dengan lampu hadapan matriks LED IQ.Light yang melengkapkan cahaya signaturenya. Satu set roda aloi ‘Richmond’ 18-inci memberikan GTI rupa yang khusus.

Di bahagian belakang, sepasang tailpipes bersalut krom terletak di bawah bampar unik GTI – GTI menerima bampar depan dan belakang yang ditempah khas sebagai sebahagian daripada penampilannya yang tegas dan sporty. Spoiler bumbung juga menandakan bahagian belakang, serta lampu ekor LED kabur dengan lampu signal dinamik.

Di bahagian dalam, tempat duduk sukan Volkswagen Golf GTI disarungkan dengan lelaran baharu kain petak Jacara Golf GTI yang tersendiri manakala stereng sukan dibalut kulit dan heated, dengan paddle shifters untuk varian yang dilengkapi DSG.

Tombol penukar gear disiapkan dalam aluminium, manakala pemuka Chrome Black Metal dan panel pintu membawa rupa anggun ke bahagian dalam. Sistem masuk tanpa kunci dan sistem start/stop, kawalan iklim 3-Zon dan cermin pintu yang dipanaskan secara elektrik, boleh dilaras dan dilipat dengan lampu puddle terbina dalam turut ditampilkan sebagai standard.

Sistem bantuan pemandu kereta termasuk lane change assist dan Travel Assist dengan Side Assist dan Emergency Assist. Front locking differential baharu dan sistem Vehicle Dynamics Manager turut disertakan, memberikan pengalaman pemanduan yang lebih tajam dan tangkas, bersama-sama dengan keselesaan jarak jauh yang tiada tandingan yang telah dijalin oleh Volkswagen ke dalam DNA GTI sejak 45 tahun yang lalu.

Fungsi Vehicle Dynamics Manager baharu mengawal semua sistem larian boleh laras elektromekanikal seperti electronic differential XDS, di samping locking differential baharu dan pilihan adaptive dampers. Hasilnya ialah keseimbangan yang dipertingkatkan dengan ketara antara dinamik pemanduan maksimum dan tahap keselesaan tertinggi.

Previous post

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak Hadir Sebagai Varian Tertinggi

Next post

Stellantis Ambil Alih Kilang NAZA Di Gurun, Kedah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *