Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Toyota Avanza Generasi Ke-3 Didedahkan

Toyota Avanza akhirnya mendapat perubahan yang sepatutnya dengan Pacuan Roda Hadapan Dan CVT

Kelas MPV kompak telah lama popular di Asia Tenggara. Salah satu yang pertama ke pasaran ialah Toyota dengan Avanza tetapi permintaan sudah berubah dan Avanza generasi ke-2 sudah tua dan tidak dapat bersaing. Saingan seperti Mitsubishi XPANDER, Perodua Alza dan Suzuki Ertiga telah menunjukkan bahawa casis pacuan roda hadapan, monocoque boleh melakukan tugas people mover. Oleh yang demikian, Toyota Avanza generasi ketiga baru sahaja didedahkan di Indonesia, disemak sepenuhnya dari mula dengan varian ‘Veloz’ baharu bagi mereka yang mencari rupa yang lebih agresif dan lebih banyak peralatan.

Perubahan besar pertama adalah asasnya. Avanza baharu terletak di atas Daihatsu New Generation Architecture (DNGA), casis yang sama yang digunakan untuk Perodua Ativa. Avanza baharu ini juga menjadi lebih besar. Ia adalah 205mm lebih panjang, 70mm lebih lebar, dan mempunyai jarak roda 95mm lebih panjang. Daihatsu juga telah melancarkan Xenia baharu berasaskan Avanza ini dan dikhabarkan Xenia ini akan menjadi asas kepada Perodua Alza serba baharu.

Mekanikal Baharu Untuk Avanza

Casis unibody ini menggantikan ladder frame Avanza generasi ke-2 dan memasang enjin secara melintang untuk persediaan pacuan roda hadapan. Avanza DNGA baharu mendapat suspensi torsion beam di belakang dan suspensi strut style MacPherson di hadapan.

Di Indonesia, enjin petrol 1.3L 1NR-VE kembali dalam model asas dengan transmisi manual 5-kelajuan. Motor ini dilengkapi dengan Dwi VVT-i dan double overhead cams. Ia menghasilkan 98PS pada 6,000rpm dan 121Nm tork pada 4,200rpm.

Enjin petrol 1.5L 2NR-VE juga tersedia dengan power 106PS dan tork 137Nm dengan angka puncak pada rev yang sama. Pilihan ini tersedia dengan manual 5-kelajuan dan Continuously Variable Transmission (CVT). CVT menggantikan automatik 4-kelajuan konvensional yang ditawarkan sebelum ini so bersedia untuk enjin mengilai.

Alatan Baharu

Avanza dilengkapi dengan peralatan berikut:

  • rim aloi 15″ atau 16″
  • kerusi fabrik
  • skrin infotainment 7″ atau 9″
  • port USB
  • ABS, VSC, EBD, BA, Hill Start Assist
  • 2 ke 6 airbag
  • seatbelt warning untuk semua kerusi
  • sensor parking belakang
  • skrin digital multi info 4.2″
  • keyless engine start
  • steering telescopik berlaras
  • Toyota Safety Sense suite

Gaya Baharu

Perkadaran baharu telah dieksploitasi untuk memberikan Avanza rupa baharu yang segar dengan isyarat reka bentuk daripada RAV4 dan Corolla Cross. Avanza baharu menampilkan gril trapezoid yang besar pada bahagian bawah mukanya dengan gril lebih nipis diapit lampu LED di bahagian atas.

Di sekeliling sisi kita melihat garis lipatan yang kuat dan kesan bumbung terapung yang dihasilkan oleh pelapisan plastik kecil pada tingkap belakang. Bahagian belakang Avanza menampilkan lampu belakang yang dijajar mendatar dengan grafik LED.

Di bahagian dalam, Avanza baharu mendapat paparan jenis terapung untuk unit infotainmen dan keseluruhan dalaman yang lebih moden.

Toyota Avanza dan Veloz

Toyota juga telah melancarkan versi Avanza yang lebih sporty dipanggil Toyota Veloz yang hanya tersedia dengan enjin 1.5 liter. Versi ini mempunyai gril dan bampar hadapan yang berbeza.

Di sini, bahagian atas jeriji adalah besar dan berbentuk heksagon dengan jaringan berbentuk Y. Lampu depan mengambil bentuk yang berbeza dan digayakan untuk menyepadukan diri ke dalam tiang A. Selain reka bentuk rim 17″, Veloz kelihatan sama dengan Avanza dari tepi, tetapi terdapat beberapa perbezaan di bahagian belakang.

Lampu belakang Veloz hampir bercantum dengan jalur LED. Bampar belakang juga telah diberi reka bentuk yang lebih agresif.

Bahagian dalam Veloz mendapat perhatian yang cukup. Upholsteri hitam-putih dengan perubahan halus pada reka bentuk stereng papan pemuka dan palet warna. Perbezaan terbesar datang dalam bentuk terowong tengah yang direka bentuk semula sepenuhnya dengan lebih banyak ruang simpanan dalam Veloz dan pemegang brek tangan bersepadu di dalam kotak tengah. Veloz juga mendapat peralatan lain seperti pencahayaan ambien, sistem kawalan iklim automatik dan monitor keliling dan banyak lagi.

Previous post

Acura Integra Prototype Didedahkan Secara Rasmi

Next post

Maserati Ghibli Berusia 55 Tahun Dan Ia Bermula Dengan Kereta Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *