Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Subaru Solterra Semua-Elektrik Didedahkan Sepenuhnya

SUV semua elektrik yang dipanggil Subaru Solterra telah didedahkan dan ia hampir sama dengan Toyota bZ4x.

Pada Mei 2021 lalu, Subaru mengumumkan bahawa kenderaan semua elektrik pertamanya akan dipanggil Solterra. Kenderaan elektrik bateri (BEV) ini akan dibangunkan bersama Toyota, yang hampir serentak mengumumkan versi mereka sendiri yang dipanggil bZ4x.

Pada mulanya, Subaru hanya berkongsi imej Solterra yang tidak jelas, dengan beberapa lagi imej teaser pada awal September 2021. Berikutan pendedahan penuh Toyota tentang bZ4x, Subaru kini telah memberikan kami butiran lanjut tentang Solterra mereka. Walaupun pada dasarnya adalah kereta yang sama, Subaru yakin bahawa “pelanggan Subaru sedia ada dapat merasakan bahawa ia benar-benar Subaru.”

Subaru Solterra bertujuan untuk menyampaikan kebahagiaan kepada semua dan untuk menghadapi cabaran pemanasan global dan perubahan iklim. Ia akan dilancarkan pada pertengahan 2022 di Jepun, Kanada, Eropah, China dan Amerika Syarikat.

Beberapa menarik ciri Solterra:

Exterior dan Interior

  • The hexagon grille expresses the energy efficiency of a BEV. The body with the horizontal axis starting from that hexagon and the dynamic fenders bulging out from the inside show the strength as an SUV.
  • Panel instrumental rendah dan meter atas, yang pertama untuk Subaru, terletak pada panel instrumental dan boleh dilihat di atas stereng merealisasikan bahagian dalam yang luas.

e-SUBARU Global Platform

  • Dengan menggunakan pengetahuan Platform Global Subaru yang sangat diiktiraf, mereka bersama-sama membangunkan Platform Global e-Subaru bersama-sama dengan Toyota Motor Corporation sebagai platform khusus BEV.
  • Platform Global e-Subaru membolehkan pengalaman pemanduan dinamik yang unggul, yang membawa kestabilan tinggi dan pengendalian bertindak balas secara linear kepada operasi stereng pemandu.
  • Pek bateri berkapasiti tinggi diletakkan di bawah lantai kerana ia adalah BEV, dan dengan menggunakan bateri itu sebagai sebahagian daripada struktur, pusat graviti yang rendah serta kekuatan dan ketegaran badan yang tinggi direalisasikan.

Prestasi Pemanduan/Sistem AWD

  • SOLTERRA telah mengadaptasikan sistem baharu yang memacu roda hadapan dan belakang dengan motor berasingan. Mengambil kesempatan daripada kepakaran dalam teknologi AWD dengan tepat mengawal empat tayar yang SUBARU telah terkumpul selama bertahun-tahun, tindak balas tangkas motor elektrik dan pengagihan daya penggerak yang fleksibel antara hadapan dan belakang, SOLTERRA menggunakan sepenuhnya genggaman empat roda dan menawarkan pemanduan dengan keyakinan dan ketenangan fikiran.
  • Seperti model SUV SUBARU yang lain, SOLTERRA menampilkan sistem kawalan X-MODE AWD yang meningkatkan rasa keselamatan di jalan yang kasar. Dengan menambah fungsi Kawalan Cengkaman baharu, yang membolehkan kenderaan berjalan pada kelajuan malar sambil menstabilkan kenderaan walaupun di jalan yang kasar, keupayaan itu dipertingkatkan lagi.

Keselamatan

  • Dengan mencipta bentuk rangka setiap bahagian badan dan mengoptimumkan kekuatan bahan, SOLTERRA mencapai pengurangan berat dan keselamatan perlanggaran yang unggul pada masa yang sama.
  • Sekiranya berlaku perlanggaran, struktur yang memindahkan beban ke pelbagai rangka badan dengan cekap menyerap tenaga perlanggaran. Ia melindungi bukan sahaja penumpang kenderaan, tetapi juga melindungi peralatan voltan tinggi dalam BEV.

Spesifikasi Subaru Solterra

FWD modelAWD model
Length × Width × Height (mm)4,690 × 1,860 × 1,650
Cabin length (mm)1,940
Cabin width (mm)1,515
Cabin height (mm)1,160 (normal / solar roof)
1,145 (glass roof)
Seating capacity5
Wheelbase (mm)2,850
Minimum turning radius (m)5.7
Minimum ground clearance (mm)210
Vehicle weight (kg)1,930~2,020~
Gross vehicle weight (kg)2,205~2,295~
Cruising range per charge (WLTC, Japan standard) (km)Approx. 530Approx. 460
MotorTypeAC synchronous electric motor
Maximum output (front motor) (kW)15080
Maximum output (rear motor) (kW)80
Maximum output (system) (kW)150160
Main drive batteryTypeLithium-ion battery
Total power (kWh)71.4
Total voltage (V)355
AC charger maximum output (kW)6.6
DC charging maximum output (kW)150
SteeringRack Assist Type electric Power Steering (EPS)
Suspension (Front / Rear)Strut-type coil spring / Double wishbone-type coil spring
Brakes (Front / Rear)Ventilated disc / Ventilated disc
DrivelineFront-wheel driveAll-wheel drive
Wheel18 inch18 inch
20 inch
Tire235/60R18235/60R18
235/50R20

Spesifikasi Toyota bZ4x

Previous post

Ferrari BR20 Merupakan Satu Lagi Kereta Meliurkan MDari Maranello

Next post

Yamaha Ego Gear Baharu Dilancarkan Pada Harga RM5,418

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *