Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Great Wall Motor Melancarkan Satu Lagi Jenama Tahun Ini – Saloon

Great Wall Motor mungkin bukan dalam kebanyakan radar kami, tetapi ia telah berkembang dengan pesat tahun ini dengan jenama ketiga mereka, Saloon untuk EV.

Great Wall Motor (GWM) baru sahaja melancarkan satu lagi sub-jenama yang dipanggil “Saloon”, yang mereka katakan akan menghasilkan kenderaan elektrik serba mewah untuk bersaing dengan Tesla. Jenama Saloon telah dilancarkan pada Pameran Auto Guangzhou ke-19.

Tidak banyak yang dikongsikan tentang strategi jangka panjang jenama Saloon, tetapi jelas bahawa mereka mahu menggunakan jenama ini untuk bersaing dengan Tesla dan mungkin juga Porsche Taycan. Kereta pertama yang ditunjukkan oleh jenama Saloon ialah Saloon Mecha Dragon – sebuah kereta yang mendapat namanya daripada watak permainan video daripada Mega Man 2.

Reka bentuk Saloon Mecha Dragon agak polarisasi. Di satu pihak, ia agak unik dengan garis keras, sudut tajam dan permukaan rata. Ia hampir kelihatan seolah-olah sengaja dibuat untuk meniru garis keras kereta akhir 70-an dan awal 80-an dengan bentuk fastback 5 pintu yang menjadi popular di kalangan pembeli bukan SUV hari ini.

Paparan profil sisi menunjukkan kesemua 5.2 meter panjang Mecha Dragon. Banyak lipatan dan garisan panel mencipta siluet yang benar-benar unik. Sorotan merah dan hitam membawa tahap kontras terhadap warna badan.

Wajah Mecha Dragon mungkin merupakan sudut paling sporty bagi kenderaan ini. Satu hood scoop (mungkin tidak berfungsi) dan pelbagai salur udara pada bampar mencipta kesan kereta yang berprestasi. Sekali lagi, tiada lengkung yang kelihatan dari sudut ini. Di belakang, beberapa elemen pencahayaan yang menarik boleh dilihat… dan paip ekzos palsu? Ia membuatkan kita tertanya-tanya berapa banyak reka bentuk itu sebenarnya berfungsi sama sekali.

Walau bagaimanapun, di dalam, reka bentuk menjadi lembut dan kami disajikan dengan kabin yang kelihatan sangat mewah dan moden. Dua pilihan dibentangkan dalam foto media. Satu dengan upholsteri biru dan pencahayaan ambien biru. Satu lagi dengan upholsteri kulit coklat yang lebih sedap.

Foto dalaman menunjukkan beberapa isyarat reka bentuk ala-Porsche di sepanjang paparan lebar papan pemuka, gugusan instrumen digital, stereng 2 jejari dan tempat duduk untuk kira-kira empat setengah orang. Terdapat campuran kulit dan upholsteri seperti suede pada tempat duduk.

Imej dalaman coklat menunjukkan kabin dwi-tona lengkap dengan suede hitam atau lapisan utama alcantara dan moonroof besar penuh.

Ia sememangnya kelihatan seperti kruiser yang luas dan selesa dari imej yang dilakarkan ini.

Tetapi sekarang kepada soalan terpenting – sebenar manakah ia sebagai kenderaan elektrik dan berapa kosnya?

Well, mengikut spesifikasi in-house, Saloon Mecha Dragon akan mempunyai motor elektrik dwi berkeupayaan 405kW/543 kuasa kuda dan 750Nm tork. Bateri 115kWj membolehkan Mecha Dragon dipandu sejauh 802 kilometer, yang sangat mengagumkan. Sila ambil perhatian bahawa penilaian julat ini adalah berdasarkan kitaran ujian kenderaan ringan China (CLTC) dan bukan WLTP. Pengecasan pantas 480kW/800V disokong, yang juga sangat mengagumkan. Dengan kuasa pengecasan seperti itu, seseorang boleh memulihkan 400+ km dengan hanya 10 minit pengecasan! 0-100km/j dilakukan dalam masa 3.7 saat sahaja.

Saloon Mecha Dragon juga akan didatangkan dengan pelbagai ciri pandu sendiri terima kasih kepada satu set 4 modul LIDAR dan berbilang kamera dan penderia.

Hanya 101 unit akan dibina dengan kos kira-kira AS$80,000 setiap kereta. Boleh tahan untuk model sulung!

Previous post

BMW 218i Gran Coupe Dapat Sistem Live Cockpit Professional

Next post

Yamaha Tracer 9 GT Dilancarkan - Harga Dari RM69,498

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *