Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mitsubishi Airtrek Kembali Tetapi Hanya Sebagai SUV Elektrik China-Sahaja

Masih ingat Mitsubishi Airtrek? Well ia kembali tetapi ia tidak akan dikenali dan bukan untuk peminat di luar China!

Mitsubishi Airtrek pernah menjadi salah satu soft-roader pertama yang tersedia daripada syarikat Jepun dan ia terbukti sangat popular di Malaysia. Model pengecas turbo khususnya menyaksikan banyak minat dari grey market dan kereta itu masih mempunyai pengikut kultus hari ini. Airtrek terus berkembang menjadi Outlander, dan itu juga mempunyai beberapa peminat di Malaysia. Kini, nama Airtrek telah dihidupkan semula. Walau bagaimanapun, ini jauh daripada crossover sukan pengecas turbo yang kenali dan disukai oleh kebanyakan rakyat Malaysia.

Ini kerana Mitsubishi Airtrek serba baharu ialah kenderaan elektrik, seperti yang dijanjikan pada bulan April! Bukan itu sahaja, malah Airtrek akan dibina oleh GAC Mitsubishi Motors, pengeluaran dan usaha sama jualan mereka di China. Airtrek baharu telah didedahkan di Auto Guangzhou 2021 dan tidak diketahui sama ada ia akan diperkenalkan di luar pasaran China dalam masa terdekat.

Menurut bahan media, Airtrek baharu dibangunkan sebagai konsep “SUV e-cruising“. ‘e’ bermaksud electric, expanding, dan expressive. Di bahagian hadapan kereta, kita melihat Dynamic Shield dan di belakang, kita melihat motif heksagon pada reka bentuk pintu belakang dengan plat lesen dipasang rendah pada bampar untuk reka bentuk yang lebih mewah.

Kita dapat melihat dari foto bahawa ini mungkin tidak akan sebesar Outlander, dan tidak kelihatan seperti ia akan memuatkan 7 tempat duduk. Kemungkinan besar, Airtrek baharu akan dipasarkan sebagai SUV elektrik bersaiz keluarga yang dibuat untuk cruising jarak jauh. Ini terbukti dengan jarak pemanduan sejauh 520km dan jarak roda yang panjang.

BHPetrol_Euro5 Diesel_2021

Mitsubishi berkata bahagian dalam akan menggunakan banyak padding lembut dan akan ada rasa berkelas tinggi berkat penggunaan jahitan pada ‘setiap perincian”. Banyak ruang dalaman untuk seisi keluarga menunggang dengan selesa juga dijanjikan dengan Airtrek baharu.

Airtrek baharu bermotor tunggal, yang telah disepadukan dengan pemacu inverted dan reduction ke dalam unit yang padat. Tiada angka prestasi selain julat dikongsi, tetapi kami telah mengetahui bahawa bateri mempunyai kapasiti 70kW yang besar dan ia dipasang di tengah-tengah lantai untuk pengagihan berat depan-belakang yang terbaik dan pusat graviti yang rendah.

“Kami menamakan SUV elektrik baharu Airtrek supaya ramai pelanggan boleh menikmati pemanduan aktif yang mencabar dengan EV tulen ini, yang mencapai jarak pemanduan maksimum kira-kira 520 km sambil mengeluarkan sifar CO2 dalam pergerakan,” kata Takao Kato, presiden dan ketua pegawai eksekutif , MMC. “Kami berharap Airtrek serba baharu akan membantu meluaskan horizon pelanggan di China, di mana inisiatif alam sekitar semakin pantas dengan kenderaan tenaga baharu, terutamanya EV.”

Previous post

Petronas Melancarkan Generasi Kedua Bendalir Kenderaan Eletrik (EV)

Next post

Genesis Electrified GV70 Debut Di China Dengan Gril Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *