Berita Auto

Kilang Proton Di Tanjung Malim Guna Teknologi 5G Maxis

Proton telah mengumumkan kerjasama dengan Maxis bagi penggunaan teknologi 5G di kilang pemasangannya di Tanjung Malim. Menurut pengeluar kenderaan nasional itu, perkongsian itu adalah sebahagian daripada strategi pertumbuhannya dalam pembangunan Proton City sebagai bandar pintar model. Kerja-kerja pemasangan sudah bermula sejak Oktober.

Kes penggunaan akan bergantung pada rangkaian 5G yang dibina khas dan Maxis akan menguruskan perkhidmatan secara menyeluruh untuk beberapa penyelesaian IoT di kilang Tanjung Malim. Antaranya termasuk sistem Keselamatan Pintar untuk menjejak dan memastikan keselamatan model kereta yang dihasilkan dari kilang pengeluaran.

Selain itu, sistem sokongan dan penyelenggaraan Augmented Reality/Virtual Reality untuk jurutera Proton berkomunikasi dengan rakan kongsi antarabangsa mereka dalam masa nyata, bagi menyelesaikan masalah, isu teknikal dan memastikan kualiti pengeluaran.

“Penggunaan teknologi 5G adalah satu langkah penting dan kami harap kerjasama bersama Maxis akan membuka peluang untuk penambahbaikan dari segi keselamatan yang dipertingkatkan, persekitaran yang lebih selamat, kecekapan yang dipertingkatkan dan akhirnya, membina kereta yang lebih berkualiti,” kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.

Proton

“Perkongsian dengan Proton ini adalah bukti peranan utama kami dalam memupuk ekosistem digital industri melalui inovasi. Sebagai penyedia penyelesaian tertumpu terkemuka di Malaysia, Maxis komited untuk menawarkan inovasi 5G terbaik melalui kepakaran dan penyelesaian kami, untuk membolehkan negara Terus Menerajui dalam dunia yang berubah-ubah ini,” kata Gokhan Ogut, Ketua Pegawai Eksekutif Maxis.

Pengenalan teknologi 5G berpotensi untuk merevolusikan industri automotif dan mengubah sektor pengangkutan. Dalam pembangunan bandar pintar Proton City, inovasi yang dijalankan pada teknologi 5G akhirnya akan memenuhi visi pembuat kereta untuk membina Kampus Pembuatan Pintar melalui janji pemindahan data berkelajuan tinggi dan latensi rendah, memberikan mobiliti yang lebih baik, kebolehpercayaan dan ketersambungan yang lancar untuk komunikasi awam dan swasta kampus, pengawasan keselamatan, pencahayaan pintar, bangunan pintar, antara lain.

5G juga akan membolehkan PROTON melanjutkan penyelidikan dan pembangunannya dalam teknologi Kenderaan-ke Semuanya (C-V2X), yang akan membolehkan pembuat kereta itu mereka bentuk dan membina kenderaan autonomi kalis masa hadapan yang teguh.

Previous post

Isu Kapcai Kembali Hangat Dengan Satu Lagi Cadangan Untuk Ia Diharamkan

Next post

Great Wall Motor Akan Datang Ke Malaysia Tidak Lama Lagi

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *