Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kia Niro Serba Baharu Diperkenalkan Sebagai Kenderaan Mobiliti Mampan

Kia Niro baharu telah dipamerkan dan akan dijual tahun depan sebagai model 2023.

Kia Niro adalah asing bagi Malaysia, kerana ia tidak dijual di negara ini. Malah, pasaran utamanya ialah Eropah, Korea Selatan dan Amerika Syarikat dengan beberapa unit model hibrid menuju ke negara jiran Singapura. Hari ini, Kia telah menunjukkan generasi kedua, Niro serba baharu di Pameran Mobiliti Seoul 2021. Niro sebelum ini mempelopori pelbagai rangkaian kuasa elektrik dengan versi hibrid dan elektrik tersedia. Yang ini membawa kemampanan ke peringkat seterusnya dengan lebih banyak pilihan enjin elektrik dan lebih banyak bahan mesra alam digunakan sepanjang pembinaannya.

Reka bentuk Kia Niro generasi ke-2 mengambil banyak inspirasi daripada konsep Habaniro 2019. Ia menampilkan badan dua tona dengan tiang berwarna gelap di bahagian belakang yang menekankan aerodinamik yang lebih baik dan lampu belakang menegak berbentuk bumerang. Elemen warna dwi-tona memanjang ke pelapisan pintu yang memanjang dari bampar belakang dan hadapan, meninggalkan celah kecil di pintu belakang.

Lampu belakang menyerlahkan sifat aerodinamik dan teknologi tinggi Niro baharu. Di seluruh badan kenderaan, kami menemui rawatan permukaan yang ringkas dengan beberapa bahagian dinamik untuk menekankan kemodenannya. The Tiger Face, tandatangan Kia, telah diubah pada Niro baharu ini untuk dilanjutkan dari hud sehingga ke fender di bawah. Reka bentuk hadapan ini disiapkan dengan Lampu Siang LED “degupan jantung” yang dibina pada motif bacaan elektrokardiograf.

Kabin Kia Niro baharu akan diperbuat daripada bahan kitar semula. Headliner, misalnya, diperbuat daripada wallpaper kitar semula, manakala tempat duduknya berasal daripada poli uretana berasaskan Bio dengan Tencel daripada daun eucalyptus. Cat berasaskan air tanpa benzena, tolena dan xylene (BTX) telah digunakan pada panel pintu untuk mengurangkan kesan Niro terhadap alam sekitar dan mengurangkan sisa dalam proses pengeluarannya.

Kabinnya menampilkan rupa asimetri dengan papan pemuka condong yang lembut dan kad pintu yang mencecah hingga ke tiang-A. Dua paparan besar digunakan di sini, satu untuk kelompok instrumen dan satu untuk unit infotainmen. Elemen pencahayaan ambien yang besar berwarna biru terletak di atas glovebox. Bahagian dalaman yang lain menampilkan garisan yang bersih dan lengkungan yang lembut untuk mencapai estetika moden yang meriangkan. Terdapat banyak gap dan permukaan hitam berkilat tinggi yang bukan senang untuk dijaga bersih. Oh, dan terdapat stereng dua jejari dengan logo Kia baharu di bahagian tengah.

Penggunaan tempat duduk yang langsing, berteknologi tinggi, ringan meningkatkan keluasan dalam Niro baharu. Tempat letak kepala, walaupun tidak ditunjukkan dalam gambar, dikatakan turut disertakan dengan penyangkut baju.

Tiada butiran dikongsi tentang spesifikasi powertrain. Bagaimanapun, diketahui bahawa Kia Niro akan ditawarkan sebagai Hibrid (HEV), Hibrid Plug-in (PHEV) dan kenderaan elektrik bateri (EV) mulai 2022. Bagi model HEV dan PHEV, “Mode Greenzone Drive” baharu akan secara automatik menukar kereta kepada pemanduan elektrik tulen apabila berada di kawasan kediaman, berhampiran sekolah dan hospital, serta apabila berhampiran rumah atau di pejabat pemandu … semuanya berdasarkan data navigasi dan sejarah pemanduan.

BHPetrol_Euro5 Diesel_2021

Previous post

Gudang Kereta 'Half Cut' Terkenal Musnah Dalam Kebakaran

Next post

Volvo XC60 Facelift Tiba Di Malaysia - Harga Dari RM292,466

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *