Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kia Concept EV9 Pratonton SUV Elektrik Dengan 7 Tempat Duduk

Kia Concept EV9 mempratonton abang kepada EV6 yang besar dan serba segi empat.

Kia baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka akan beralih menjadi “Penyedia Penyelesaian Mobiliti Mampan”, dan oleh itu mereka perlu mula menghasilkan kenderaan elektrik bateri dengan pantas. Kia mengkeluarkan EV6 awal tahun ini, dan sekarang nampaknya syarikat itu berminat untuk turut mengeluarkan SUV yang lebih besar menggunakan Platform Modular Global Elektrik (E-GMP) yang sama. Mereka baru sahaja menunjukkan kereta konsep baharu di AutoMobility LA yang sebagai big brother kepada EV6 dipanggil Kia Concept EV9 yang lebih besar dengan tiga baris tempat duduk.

Platform E-GMP mempunyai komponen kenderaan elektrik bateri canggih yang membolehkan jarak pemanduan sehingga 480km dan teknologi pengecasan ultra pantas untuk meningkatkan bateri daripada 10% kepada 80% dalam masa kurang setengah jam.

Reka Bentuk Kia Concept EV9

Diketuai oleh Karim Habib (Naib Presiden Kanan Kia dan Ketua Pusat Reka Bentuk Global Kia), pasukan reka bentuk Kia mengambil inspirasi daripada tonggak ‘Bold for Nature’ dalam falsafah reka bentuk Opposites United. Ini telah membantu konsep SUV serba elektrik untuk mengambil bentuk ikonik dan berani dengan ciri-ciri playful, lasak dan bergaya. Dari luar, perkadaran sedemikian membantu menggariskan jejak SUV tiga baris.

Ukuran:

  • Panjang: 4930mm
  • Lebar: 2055mm
  • Tinggi: 1790mm
  • Wheelbase: 3100mm

Dari sisi, profil sudut modenistik ini memberikan SUV serba elektrik itu garisan ringkas tetapi tersendiri yang berakar umbi dalam tiang ‘Bold for Nature’ Opposites United.

Badan sisi graviti rendah menghasilkan impak maksimum dan segera dengan volum fender berinspirasikan kristal tajam yang terletak di atas kenderaan. Ia menjadikan volum fender Concept EV9 menonjol, menghasilkan pendirian SUV yang kukuh. Geometri batuan pepejal diekspresikan melalui taburan jisim reka bentuk yang canggih, manakala kelantangan kabin telah dibuat berasa mesra dan mudah didekati.

Tiger Face ikonik Kia melangkah ke zaman EV dengan pengenalan Tiger Face Digital baharu. Memandangkan EV tidak memerlukan gril intake, bahagian hadapan Concept EV9 berwarna badan dan Tiger Face Digital sebaliknya disampaikan melalui paparan corak awan bintang yang tersembunyi apabila tidak digunakan tetapi mampu menunjukkan cahaya apabila diaktifkan.

Saluran bolong hud kini menempatkan panel solar untuk membantu memulihkan tenaga. Selanjutnya, Concept EV9 dibayangkan dengan rel bumbung yang boleh ditarik balik yang boleh diturunkan apabila tidak digunakan untuk aerodinamik yang lebih baik. Malah cermin sayap telah digantikan dengan kamera untuk kesan ini.

Di dalam, penumpang disajikan dengan bumbung panoramik, paparan ultralebar 27″ dan stereng yang sangat unik untuk pemandu. Susunan tempat duduk boleh dikonfigurasikan, dengan mod tambahan apabila kereta tidak bergerak. Lebih-lebih lagi, bahagian dalamannya terdiri daripada bahan mesra alam, termasuk botol plastik kitar semula, gentian wool kitar semula, jala kitar semula dan kulit vegan.

Previous post

Perodua EZ MOBi - Khidmat Langganan Flit Untuk Syarikat

Next post

VW Golf GTI Dan TSI Mk8 Akan Tiba Sebelum Krismas

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *