Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kereta Elektrik Yang Mampu Milik Untuk Kelas Pertengahan

Kami berkongsi beberapa Kereta Elektrik tanpa cukai dengan harga yang lebih berpatutan yang mungkin masuk ke Malaysia.

Dengan pengumuman bebas cukai kereta elektrik baru-baru ini dalam bajet Malaysia 2022, kita dapat melihat kereta elektrik kompak dan dibina dengan baik berikut dilancarkan di Malaysia.

Dengan adanya pejabat Stellantis di Malaysia, Peugeot e-208 e-motion boleh dibawa masuk Berjaya Auto Alliance.

Hatch kompak ini menawarkan pengalaman pemanduan yang meriah dan merangsang dengan enjin elektrik 100 peratusnya, tersedia dari pelancaran. Ia membekalkan 136 bhp daripada enjin elektriknya yang menghasilkan 260 Nm tork (tersedia dari 0 km/j) untuk tindak balas segera.

Kemudian ada Peugeot e-2008 crossover.Ini adalah crossover Peugeot elektrik 100 peratus pertama dengan kuasa 136 hp dan tork 260 Nm tersedia serta-merta memastikan kemudahan harian dalam semua situasi. Bateri berkapasiti tinggi 50kWj menyediakan jarak sehingga 310 km mengikut piawaian WLTP baharu. Bateri ini dijamin selama 8 tahun atau 160,000 km untuk 70 peratus kapasiti pengecasannya.

Jangan lupakan Opel Mokka-e. Ya, Opel meninggalkan Malaysia hampir dua dekad yang lalu, tetapi Opel adalah sebahagian daripada kumpulan kereta Stellantis dan Mokka petrol telah dikesan dalam ujian di jalan raya Malaysia. Kini dengan insentif cukai kereta elektrik, Mokka-e mungkin akan tiba tidak lama lagi.

Motor elektriknya menghasilkan tork maksimum 136 hp dan 260 Newton meter (pernah dengar? Sama seperti hatch Peugeot e-2008 dan e-208 di atas), serta-merta tersedia dari standing start. Reaksi pantas, ketangkasan dan dinamik adalah antara ciri luar biasanya.

Kelajuan tertinggi terhad secara elektronik ialah 150 km/j untuk mengekalkan tenaga yang disimpan dalam bateri 50 kWj dan julat. Sistem pengecasan pantas DC 100 kW yang membolehkan mengecas 80 peratus bateri dalam masa 30 minit sahaja adalah peralatan standard.

Opel Mokka-e mempunyai julat elektrik bateri saja sehingga 322 kilometer mengikut WLTP dalam mod Normal, manakala mod Eco menyokong pemandu dalam mencapai julat maksimum yang mungkin.

Edaran Tan Chong telah menjadi penjaga jenama Nissan dan Renault di Malaysia dan EV terlaris di dunia, Nissan Leaf masih dijual di sini.

Tetapi kami menantikan ketibaan Ariya, yang merupakan crossover coupé semua elektrik pertama Nissan yang menawarkan pecutan yang berkuasa dan operasi yang lancar dan senyap, serta dalaman dengan suasana seperti ruang istirahat yang mesra dan mewah.

Ciri pemanduan autonomi tanpa tekanan, bantuan peribadi suara dan ketersambungan yang lancar meningkatkan keyakinan di jalan raya dan menyediakan persekitaran yang mesra untuk pemandu dan penumpang. Dan dengan anggaran jarak sehingga 310 batu.

Honda Malaysia berdiam diri walaupun ada pemegang AP dengan bangga mengiklankan Honda e yang dijual tanpa jaminan dan after sales pada harga mahal RM210.000.

Honda EV bersaiz menyeronokkan ini dilengkapi dengan pacuan elektrik termaju dengan keupayaan pengecasan pantas untuk memenuhi permintaan perjalanan setiap hari. Bateri berkapasiti tinggi 35.5 kWj menyediakan julat 222 km (WLTP), dengan 80 peratus cas ditambah dalam hanya 30 minit pengecasan pantas.

Sistem pengurusan haba yang unik mengoptimumkan julat bateri dalam suhu tinggi dan rendah, membolehkan kereta mengekalkan keupayaan julat optimum dan membolehkan pengecasan DC pantas yang lebih kerap.

Renault Zoe ialah kereta elektrik kedua (Nissan Leaf ialah yang pertama) yang memberi impak di Malaysia beberapa tahun lalu. Walau bagaimanapun, dengan sokongan kerajaan yang sedikit sahaja, jualan telah dihentikan 4 tahun lalu. Kini terdapat Zoe serba baharu dan ia hadir dengan peningkatan kuasa dan julat, pelbagai penambahbaikan teknologi dan penampilan baharu yang tersendiri, menjadikan Renault ZOE baharu lebih diminati berbanding sebelum ini.

Pelancaran generasi ketiga kenderaan utama Renault dalam julat 100 peratus elektriknya merupakan satu peristiwa penting dalam komitmen Renault terhadap pembangunan kenderaan elektrik berskala besar. Tujuh tahun selepas keluaran pendahulunya yang paling laris, ZOE Baharu telah berkembang dalam keserbabolehan, kualiti dan teknologi untuk menawarkan ciri-ciri unggul sementara masih mampu milik.

Di bahagian luar, ZOE Baharu terus memberikan reka bentuk yang tersendiri dan segar, manakala bahagian dalam telah dibaik pulih sepenuhnya, dengan panel instrumen dan papan pemuka yang direka bentuk semula sepenuhnya untuk keselesaan yang lebih baik.

Di bawah kulitnya, Renault ZOE Baharu mendapat bateri berkuasa 52 kWj yang memberikan julat sehingga 242 batu (WLTP). Terdapat juga lebih banyak pilihan pengecasan semula, termasuk pengenalan pengecas arus terus (DC) pilihan. Dan dengan adanya motor power 100 kW pada model GT Line, ZOE Baharu menawarkan lebih banyak keseronokan pemanduan.

Smart EQ forfour. Kereta Pintar generasi baharu ini adalah satu perkara di atas segalanya: elektrik asli. Jenama kembali kepada asalnya dengan suis sistematik kepada rangkaian kuasa elektrik bateri yang bebas pelepasan. Dalam kombinasi dengan reka bentuk progresif dan ketersambungan pintar, Smart sudah menawarkan konsep yang mampan dan komprehensif untuk mobiliti bandar hari ini.

Dengan tork 160 Newton meter tersedia serta-merta, model elektrik baharu ini memecut jauh lebih baik daripada motor synchronous 82 hp di belakang mungkin dicadangkan.

4.8 saat untuk 0 hingga 60 km/j apabila lampu bertukar hijau menjadikan EQ fortwo coupé pintar cukup pantas untuk menarik perhatian dan memberikan keseronokan pemanduan bunyi rendah. Bateri litium-ion yang dibekalkan oleh Deutsche Accumotive milik Daimler terdiri daripada tiga modul HV dan sejumlah 96 sel HV, dan mempunyai kapasiti 17.6 kWj, mencukupi untuk jarak 159 kilometer (NEDC).

Coupé e-SUV pertama Volkswagen, Volkswagen ID.5 adalah berdasarkan matriks pemacu elektrik modular (MEB) Volkswagen. Dengan Volkswagen sudah mempunyai kemudahan pemasangan tempatan di Malaysia, mungkin masuk akal untuk memulakan pemasangan dan eksport tempatan dalam ASEAN.

VW EV ini dikuasakan bateri jarak jauh yang besar. Low drag coefficient 0.26 (atau 0.27 dalam ID.5 GTX) meningkatkan kecekapan dan meningkatkan julat luas kenderaan.

Volkswagen ID.5 Electric Cars

So ya, masa hadapan yang menarik untuk pembeli kereta baharu, terutama generasi muda kerana mereka mudah mengamalkan gaya hidup EV. Bagi pembeli kereta yang lama seperti kami, bau petrol akan membuatkan kami terus menjalankan kereta kami yang letih dan berinspirasi.

Previous post

VW Golf GTI Dan TSI Mk8 Akan Tiba Sebelum Krismas

Next post

Ini Dia Jaguar F-PACE SVR 2022 Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *