Kemalangan / Rosak / RecallUndang - Undang

Kadar Kematian Memandu Mabuk Di Malaysia Antara Yang Terendah Menurut WHO

Satu kajian yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 2018 mendedahkan kadar kematian pemanduan mabuk di Malaysia yang rendah.

Kerajaan Malaysia sentiasa mengambil tindakan tegas dalam hal pemanduan mabuk dan isu-isu pengambilan alkohol. Dan mungkin beberapa langkah ini berkesan, kerana Laporan Status Global WHO terakhir mengenai Keselamatan Jalan Raya menunjukkan bahawa Malaysia mempunyai antara kadar kematian pemanduan mabuk yang terendah di dunia.

Kajian itu melaporkan pada 2016, kurang daripada 1% kematian lalu lintas jalan raya melibatkan alkohol walaupun 100% ujian terhadap semua pemandu yang terlibat dalam kemalangan maut. Itu rendah. Sebaliknya, 6% insiden trafik maut di Singapura melibatkan penggunaan alkohol, dan jumlahnya jauh lebih tinggi di Thailand (14%) dan Myanmar (21%).

Walau bagaimanapun, laporan itu juga menyebut bahawa penguatkuasaan peraturan pemanduan minuman di Malaysia tidak begitu mengagumkan, dengan markah hanya 4/10.

Laporan ini bukanlah breaking news. Ia diterbitkan pada tahun 2018 berdasarkan data yang dikumpul pada tahun-tahun sebelumnya, tetapi ia berkaitan dengan sentimen anti-penggunaan alkohol semasa yang didorong oleh kerajaan pusat.

Hanya minggu ini, DBKL melarang penjualan minuman keras di pasar raya, marts dan Dewan Perubatan Cina dan terdapat tanda-tanda bahawa majlis perbandaran lain akan turut serta. Tahun lepas, Menteri Pengangkutan Dr Wee Ka Siong mencadangkan hukuman yang lebih berat dan tiada toleransi untuk pemanduan dalam keadaan mabuk di Malaysia.

Mungkin yang perlu dilihat ialah penguatkuasaan yang lebih baik, pendidikan yang lebih baik dan penyelesaian lain.

Pengajaran lain daripada laporan itu

Kajian WHO itu turut mengkaji metrik keselamatan jalan raya lain daripada Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Polis Diraja Malaysia dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).

Berita baik dahulu. Sehingga 2016, kadar pemakaian topi keledar dalam kalangan penunggang motosikal agak tinggi iaitu 91% bagi pemandu dan 87% bagi penumpang. Penguatkuasaan juga dinilai baik dengan 8/10.

Walau bagaimanapun, ia semakin teruk dari sana.

Mengenai tali pinggang keledar, hanya 74% rakyat Malaysia yang memasang tali pinggang di hadapan dan hanya 10% yang mengenakannya di belakang. Penguatkuasaan juga agak longgar dengan markah 4/10.

Previous post

Mitsubishi Buka Pusat 3S Baharu Di Kota Damansara

Next post

Toyota Corolla Cross Versi CKD Boleh Mula Ditempah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *