Hibrid, Elektrik, HidrogenTrak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Hyundai Dedahkan Konsep The SEVEN Sebagai Potensi IONIQ 7 EV

IONIQ 5 melakukan gegaran tahun lepas apabila ia debut sebagai SUV elektrik retro-futuristik untuk jenama IONIQ baharu. Kini, Syarikat Hyundai Motor telah menunjukkan Konsep The SEVEN. Walaupun sebenarnya tidak memanggilnya IONIQ 7, ia cukup jelas bahawa kereta konsep ini mempratontonkan. Hyundai menghabiskan lebih banyak masa untuk menjual idea kepada media bahawa The SEVEN mewakili gaya badan baharu, yang dipanggil  ‘sport utility electric vehicle’ atau SUEV. Saya tidak begitu yakin, kerana begitu banyak EV (termasuk IONIQ 5) menggunakan bentuk SUV yang sama tanpa perlu dipanggil SUEV.

Sama seperti IONIQ 5, Konsep The SEVEN dibina di atas Electric Global Modular Platform (E-GMP), platform EV termaju yang digunakan oleh Hyundai dan Kia (dengan EV6 mereka). Platform ini membolehkan jarak maksimum melebihi 300 batu, atau lebih 480km. SEVEN menampilkan banyak ciri peningkatan aerodinamik seperti menyepadukan Active Air Flaps dan garis bumbung yang diperkemas. Ciri itu, dipasangkan dengan jarak roda 3.2m yang memanjang The SEVEN menjadikannya bukan SUV, tetapi menurut Hyundai, SUEV.

Konsep The SEVEN juga mempunyai lantai rata, pintu koc tanpa tiang dan batang kawalan boleh tarik yang tersembunyi apabila tidak digunakan. Susunan tempat duduk dalam kereta konsep ini agak unik, dengan kerusi santai berpusing dan kerusi bangku melengkung – semuanya boleh disesuaikan sepenuhnya oleh pemandu. Mereka juga telah memasangkan konsep ini dengan peti sejuk mini terbina dalam. Kami rasa model pengeluaran yang dipanggil IONIQ 7 akan menjadi jauh lebih murah daripada ini. The SEVEN juga menampilkan lampu utama Parametric Pixel tandatangan IONIQ dengan Urutan Cahaya Selamat Datang semasa dimulakan.

Selain hanya membuat kenderaan yang menarik, Hyundai juga mengambil peluang untuk menjadikan The SEVEN ini sebagai konsep kenderaan yang lebih selamat dan mesra alam termasuk Sistem Aliran Udara Kebersihan, Pensterilan UVC dan banyak lagi untuk meningkatkan kesejahteraan penghuni.

Hygiene Airflow System mengambil inspirasi daripada pengurusan aliran udara canggih pesawat penumpang. Dalam mod menegaknya, udara diambil masuk melalui salur masuk udara terbina dalam rel bumbung dari mana udara bergerak dari atas ke bawah, dan diekstrak melalui bolong luar di belakang roda belakang. Dalam mod mendatarnya, udara mengalir dari papan pemuka tipis ke bolong belakang.

Dari segi bahan, Konsep SEVEN menampilkan cat bio pada bahagian luar, plaster mineral, kayu buluh, karpet buluh, resin bio dan cat boleh diperbaharui. Mereka juga menggunakan rawatan antibakteria pada fabrik.

Hyundai Motor telah menumpukan pembangunan kenderaan untuk sentiasa memastikan pengalaman perjalanan yang selamat dan sihat. The SEVEN menggunakan pelbagai bahan mesra alam sambil menawarkan ciri kebersihan yang menerajui segmen, seperti Hygiene Airflow System dan UVC Sterilization. 

Hyundai menggunakan cat bio pada bahagian luar The SEVEN dan bahan kitar semula boleh diperbaharui bersih di seluruh bahagian dalam. Plaster mineral, kayu dan karpet buluh, resin bio dan cat dalaman adalah berasaskan sumber boleh diperbaharui yang boleh mengurangkan pencemaran semasa proses pengeluaran. Penggunaan meluas tembaga dan fabrik yang dirawat secara bersih dengan fungsi antibakteria yang terbukti memastikan semua permukaan di dalam SEVEN kekal bersih sepanjang masa.

Previous post

Great Wall Motor Akan Datang Ke Malaysia Tidak Lama Lagi

Next post

Vios Challenge Musim Ke-4 Tutup Tirai Dengan Perlumbaan Malam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *