Uncategorized

Daihatsu XENIA Serba Baharu Previu Perodua Alza Generasi Baharu

Kita mungkin melihat perkembangan Alza yang akan datang dengan penampilan sulung Daihatsu XENIA ini.

Perodua Alza adalah MPV kompak yang amat berjaya di Malaysia, tetapi ia sudah tua. Hari ini, ia adalah satu-satunya kenderaan dalam barisan syarikat itu yang masih tidak ada kawalan kestabilan dan sebarang Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS). Ia pertama kali diperkenalkan pada tahun 2009 dengan kemas kini terakhirnya pada tahun 2018. Pada Pameran Auto Antarabangsa Gaikindo Indonesia (GIIAS) 2021, kami akhirnya melihat apa yang sepatutnya menjadi pengganti kepada Alza semasa dalam bentuk Daihatsu XENIA baharu. Apa yang menarik ialah kali ini, Toyota juga akan turut menggunakan XENIA sebagai asas untuk Avanza generasi ke-3 mereka, yang turut ditayangkan di GIIAS 2021.

Kedua-dua Daihatsu XENIA baharu dan Toyota Avanza baharu menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) dan berkongsi garis badan dan panel utamanya. Walau bagaimanapun, bahasa reka bentuk, kemasan, bahan, peralatan, penalaan dan pembinaan kenderaan ini adalah jauh berbeza, sama seperti terdapat perbezaan antara Daihatsu Rocky dan Toyota Raize.

Dalam kes Alza, kami berpendapat Daihatsu XENIA mungkin adalah previu yang lebih tepat kepada yang akan datang. Ia juga popular. Di Indonesia, XENIA ialah kenderaan Daihatsu paling popular yang dijual dengan hampir 700,000 unit terjual dan ia berasaskan kepada Avanza yang keluar. Perodua Alza versi Daihatsu dipanggil Boon Luminas, dan ia tidak dijual di Indonesia.

Kali ini ia kelihatan seperti XENIA dan Avanza pacuan roda belakang lama telah diimaginasikan semula sebagai kenderaan pacuan roda hadapan dan Alza baharu secara semula jadi boleh menggunakan komponen teras yang sama dalam reka bentuknya.

XENIA baharu dibina di atas DNGA dengan pakej enjin depan dipasang melintang dan pacuan roda hadapan dengan panjangnya 160mm lebih daripada sebelumnya, tayar yang lebih besar, rupa dalaman dan luaran yang lebih sporty serta keselamatan yang lebih baik. Enjin petrol keluarga 1.3L dan 1.5L NR ditampilkan di sini bersama-sama dengan pilihan automatik D-CVT. Daihatsu XENIA juga menampilkan keselamatan aktif Smart Assist.

BHPetrol_Euro5 Diesel_2021

Daihatsu XENIA baharu berukuran 4,395mm panjang, 1,730mm lebar dan 1,700mm tinggi.

Perodua Alza semasa berukuran 4,220mm panjang, 1,695mm lebar dan 1,620mm tinggi.

Nampaknya jika XENIA adalah previu Alza seterusnya, pembeli Malaysia boleh mendapatkan MPV kompak yang lebih besar dalam segmen B. Kalau ikutkan Perodua, kereta itu akan kaya dengan ciri dan harga yang boleh diakses.

Previous post

Honda SUV RS Concept Didedahkan Di Indonesia

Next post

Nilai Jualan Semula Kereta Hyundai Setara Dengan Kereta Jepun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *