Berita Auto

Adakah Mitsubishi Xpander Face-lift Ini Akan Datang Ke Malaysia

Semakan Xpander bermula daripada wajah yang kelihatan agresif dengan kurang krom.

Mitsubishi Xpander mendapat semakan pertengahan hayat dan ini adalah imej awal bagaimana rupanya mungkin kelihatan apabila ia dilancarkan di Indonesia dalam masa beberapa hari.

Imej bocor yang beredar di web ini menunjukkan lebih banyak trim yang disemak dan bukannya ubah suai lengkap. Ini berlaku pada masa Xpander semasa sedang laku sekali di semua pasaran yang diperkenalkan sejak beberapa tahun lalu, termasuk Malaysia.

Mitsubishi Xpander pertama kali ditunjukkan kepada pembeli ASEAN di Pameran Kereta Antarabangsa GAIKINDO Indonesia ke-25 di Jakarta, Indonesia pada Ogos 2017.

Ya, itu kira-kira 4 tahun yang lalu. Xpander dihasilkan di kilang baharu MMC di Wilayah Bekasi, Provinsi Jawa Barat, dengan rancangan untuk pengeluaran tahunan kira-kira 80,000 unit.

Pada masa itu, Mitsubishi tidak tahu tentang kemungkinan kejayaan people mover ini, mengatasi semua pesaingnya untuk menerima anugerah terpenting seperti “Kereta 2018”, “MPV Terbaik”, “MPV bersaiz kecil terbaik” yang dianugerahkan oleh Otomotif , anugerah “FORWOT Car of the year”, Mitsubishi XPANDER ini menerajui pasaran Indonesia dengan perolehan terkumpul mencecah 74,000 unit dalam tempoh 12 bulan pertama 2018.

Beberapa ketika pada Oktober 2018 Xpander telah dilancarkan di Vietnam dan menjelang Jun 2020 terdapat 27,000 unit Xpander ini dihantar di Vietnam.

Menjelang Januari 2021, Mitsubishi Xpander telah memperoleh 78 peratus daripada jualan pasaran MPV kompak Vietnam yang sihat dan melebihi jualan Toyota Avanza yang pernah popular sebelumnya

Di Malaysia, Xpander juga laris sejak dilancarkan pada November 2020 pada harga RM91,369. Dipasang tempatan melalui Hicom Automotive Manufacturers di Pekan, Pahang ini dikuasakan oleh enjin petrol MIVEC 1.5 liter dengan 105 PS pada 6,000 rpm dan 141 Nm tork pada 4,000 rpm. Automatik 4-kelajuan menghantar kuasa ke roda hadapan.

Menjelang Mei 2021, tempahan Malaysia untuk Xpander telah mencapai 10,000 unit, dan ini walaupun semasa seluruh negara menghadapi lockdown.

Berita baik juga di Malaysia apabila Xpander meraih penghormatan tertinggi di acara Vehicle Of The Year (VOTY) 2021 baru-baru ini kerana memenangi anugerah 7-Seat Family Vehicle Of The Year.

Kejayaan jualan Xpander berteruskan walaupun dengan Honda melancarkan saingan yang disemak semula, BR-V 2021 pada harga RM93k dan UMW Toyota menawarkan facelift Avanza harga menarik.

Jadi, dengan pelancaran Xpander yang disemak semula di Indonesia dalam beberapa hari akan datang kita mungkin melihat ketibaannya di sini tahun depan untuk menyaingi Toyota Avanza serba baharu yang baru sahaja diusik oleh UMW Toyota di media sosial.

Spesifikasi Mitsubishi Xpander

Enjin: Inline-4, 16-Valve, DOHC, Petrol

kapasiti: 1,499cc

Gearbox: 4-speed Conventional Automatic

Max kuasa: 104hp @ 6,000rpm

Max tork: 141Nm @ 4,000rpm

Harga: RM91,369


Previous post

Yang Mana Satu? MPV Hyundai Staria Atau Toyota Alphard

Next post

Zaquin Guna Scania XT Rigid NTG Untuk Perniagaan Pengurusan Sisa Pintar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *