BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Rakyat Malaysia Marhaen Tidak Mampu Beli Kereta Elektrik Hari Ini Atau Esok

Kereta elektrik perlu dihargakan dari RM90k untuk berjaya di negara kita.

Mengapa tiada kereta elektrik baharu dengan jaminan kilang dijual pada harga bawah RM90,000 di Malaysia? Mudah. Kereta elektrik kira-kira 15-20 peratus lebih mahal berbanding kereta berkuasa petrol (ICE) dari kilang.

Ya, buat masa ini, kos pengeluaran kereta elektrik lebih mahal kerana kos bateri masih tinggi, disebabkan oleh skala ekonomi (yang jumlah jualan rendah berbanding kereta petrol)

Selain itu, kos penyelidikan dan pembangunan kereta elektrik masih belum dijelaskan dan akan mengambil masa beberapa tahun.

Jadi, tidak masuk akal bagi jenama kereta untuk melancarkan kereta elektrik berharga rendah, walaupun tanpa duti import daripada kerajaan Malaysia. (ya kami ada digoda oleh beberapa kereta elektrik berharga rendah buatan China, tetapi ia adalah kereta yang ringkas dengan bateri jarak pemanduan rendah dan jaminan rendah).

Sebagai permulaan, mata wang kita amat rendah berbanding Euro, Pound Sterling dan Dolar AS, jadi mengimport kereta elektrik dari Eropah tidak masuk akal melainkan ia adalah kereta mewah yang disasarkan dengan baik untuk rakyat Malaysia.

Kemudian timbul pula isu struktur cukai kereta kami yang memihak kepada Jenama Kereta Nasional, Perodua dan Proton. Kedua-duanya mempunyai perkongsian dengan pengeluar kereta utama yang sudah mempunyai kereta elektrik yang terbukti dalam portfolio mereka.

Perodua bekerjasama dengan Toyota Motor Japan dan mereka mempunyai kenderaan hibrid, plug-in hybrid dan elektrik yang terbukti dan boleh dipercayai.

Proton kini bekerjasama dengan Geely China dan mereka mempunyai jenama kenderaan elektrik seperti Geometry dan Lynk & Co yang dengan mudah boleh dilencanakan semula sebagai Proton, seperti yang mereka lakukan dengan X50 Crossover dan X70 SUV yang dijual di Malaysia.

Walau bagaimanapun, kedua-dua Proton dan Perodua mempunyai insentif cukai yang baik untuk kereta berkuasa petrol semasa yang dijual dan inilah sebabnya mereka menikmati ‘bahagian besar’ daripada jumlah keseluruhan industri jualan kereta di Malaysia.

Jika ada yang mula menjual kereta hibrid atau elektrik lencana semula di Malaysia, harga jualan akan meningkat sekurang-kurangnya 20 peratus yang membawa mereka hampir dengan jenama kereta saingan dari Jepun dan juga Korea.

Pengeluar kereta Jepun yang telah melabur banyak dalam pemasangan dan pembuatan besar di Malaysia hanya menikmati insentif cukai yang kecil. Inilah sebabnya mereka tidak boleh menyaingi jumlah jualan kereta nasional.

Kemudian ada jenama kereta yang tidak nampak gunanya mempunyai kilang atau pemasangan di Malaysia kerana struktur cukai yang ‘tidak sekata’ ini.

Jenama seperti Audi, Suzuki Cars, Jeep dan Hyundai lebih suka mengimport kenderaan daripada melabur banyak dalam pemasangan tempatan dan ini juga sebab mereka mempunyai kilang di Singapura, Thailand dan Indonesia.

Jenama kereta lain seperti Fiat, Opel, kereta penumpang Ford, Chevrolet, Alfa Romeo dan Infiniti telah memutuskan untuk menghentikan sebarang kemungkinan jualan di Malaysia disebabkan sistem cukai yang tidak sekata ini.

Previous post

Butiran Toyota bZ4X Semua-Elektrik Didedahkan

Next post

Toyota Corolla Cross Hybrid RM137k Akan Dilancarkan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *