Berita Auto

Mengapa Defender BAHARU merupakan Off Roader Terbaik Di Dunia

Kami berkongsi beberapa ciri dan keupayaan 4×4 Defender baharu ini.

Defender yang serba baharu baru sahaja dilancarkan di Malaysia dan ia merupakan kenderaan Land Rover yang paling berkemampuan berkat Electronic Active Differential, pacuan semua roda dan the two-speed transfer case.

Keupayaan all-terrain Defender baharu dan sangat selamat ini dipertingkatkan lagi dengan keupayaan kenderaan untuk mengambil sudut yang curam. Defender mempunyai sudut approach 38 darjah, sudut break over sehingga 29 darjah, dan sudut departure 40 darjah supaya anda boleh memanjat mana-mana objek yang menghalang anda.

klik untuk lebih maklumat

Jika pemandu memerlukan lebih ketinggian untuk melepasi objek di laluannya, apa yang perlu dilakukan oleh pemandu hanyalah menggunakan sistem Suspensi Udara Elektronik Defender untuk menaikkan ketinggian tunggangan sebanyak 2.9 inci dan jika itu masih tidak mencukupi , maka pemandu boleh mendapatkan lebih banyak lagi ketinggian tunggangan daripada Defender baharu dengan tambahan 2.7 inci.

Defender All Wheel Drive

Sistem pacuan semua roda Defender berfungsi dengan mengimbangi tork antara roda hadapan dan belakang apabila memandu merentasi permukaan daya traction rendah. Mengimbangi tork antara keempat-empat tayar memberikan Defender kawalan dan kestabilan yang dipertingkatkan supaya anda boleh melalui apa jenis rupa bumi.

Keupayaan Defender untuk menakluk selekoh curam dan menurun dibantu oleh kotak gear berkelajuan berkembar yang menyediakan set tambahan gear rendah yang benar-benar bersinar apabila keadaan sukar. Teknologi off road seperti Gradient Release Control dan Hill Descent Control juga membantu dalam memberikan perjalanan yang lancar menuruni kawasan yang curam.

Apabila meredah lereng yang sangat mencabar atau melalui rupa bumi yang sukar hidupkan All-Terrain Progress Control yang mengekalkan kelajuan yang stabil supaya anda boleh fokus sepenuhnya pada tugas menavigasi jalan anda melalui laluan rumit di hadapan.

Sistem Terrain Response Defender kemudiannya membolehkan anda melaraskan secara individu stereng, powertrain, kawalan cengkaman dan tetapan pembezaan mengikut keperluan anda.

Kekaguman keupayaan off road Defender dikuasakan oleh pilihan dua enjin berkuasa. Pilihan enjin pertama ialah enjin petrol turbo 2.0 liter 4 silinder yang dijual pada harga RM798,800.

The second powertrain option is a mild hybrid that combines with a 3.0L turbocharged petrol engine and this retails for RM998,800.

Pilihan powertrain kedua ialah hibrid ringan yang digabungkan dengan enjin petrol pengecas turbo 3.0L dan ini dijual pada harga RM998,800.

Spesifikasi Land Rover Defender Off-Road adalah seperti berikut.

  • Ground Clearance: 8.6 – 11.5 inci
  • Maximum Wading Depth: 35.4 inci
  • Approach Angle: 30.1 – 38.0 darjah
  • Breakover Angle: 22.0 – 28.0 darjah
  • Departure Angle: 37.7 – 40.0 darjah
  • Wheelbase: 118.9 inci

Walaupun pengalaman pemanduan turapan Defender baharu seperti adik-beradiknya, Range Rover, bagaimanapun, sebaik sahaja tayar Defender baharu bertemu dengan terrain tiada ampun, 4×4 baharu ini akan memberikan keupayaan off-road yang melampaui batas.

“Land Rover DEFENDER baharu ialah kenderaan paling lasak yang pernah kami buat dengan monocoque all-aluminium yang telah berkembang yang menjadikannya selamat, ringan, mampu dan menarik untuk dipandu. Diuji secara melampau setelah melakukan 1.2 juta kilometer ujian dan 45,000 ujian individu untuk memastikan gabungan kebolehpercayaan setiap hari dan kekuatan seumur hidup.”

Previous post

Ford Ranger Generasi Seterusnya Diuji Melebihi Hadnya

Next post

Mazda3 Dinamakan Canadian Car of the Year 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *