Cerita Auto

Suzuki Jimny Akan Dilancarkan Dengan Harga Lebih Kurang RM160,000

Suzuki Jimny baharu ini memang sudah menarik banyak minat media sosial.

Sejak jip Jimny 4 × 4 pertama membuat debutnya pada bulan April 1970, ia telah menjadi ikon. Ia juga mempamerkan teknologi 4 × 4 Suzuki yang terus dihormati.

Ia tetap menjadi satu-satunya off-roader yang asli dan kecil dan ringan. Comel dan berfungsi sehingga hari ini, Jimny kini telah berkembang menjadi generasi keempat dalam 50 tahun sejarahnya.

Terdapat model baharu dan telah berkembang untuk mencabar segmen kenderaan baru, crossover. Seseorang boleh katakan bahawa Suzuki Jimny yang serba baharu ini kini mempunyai fungsi dan kepraktisan yang lebih tinggi lagi sebagai ‘satu-satunya kenderaan 4WD ringan’.

Ini adalah Suzuki Jimny generasi ke-4 yang semua baharu yang telah mengambil semua kualiti kemenangan pendahulunya dengan juruteraan Suzuki untuk menjadikan off-roader ini ringkas namun kontemporari.

Pelancaran Malaysian oleh Naza Eastern

Semua akan terungkap hanya dalam beberapa minggu dan kelahiran semula Suzuki di Malaysia akan bermula dengan Suzuki Jimny generasi ke-4 yang serba baharu ini yang sudah mempunyai beberapa tempahan di Malaysia.

Tidak diragukan lagi bahawa Jimny 4 × 4 terbaru ini diinginkan dengan kombinasi gaya non-konformis, kabin yang direka dengan baik dan berfungsi, serta teknik yang mantap. Jimny generasi ke-4 ini mungkin merupakan Jimny paling lengkap yang pernah dihasilkan. Kami nak satu dan kami menginginkannya pada tahun 2021. Harga jualan dianggarkan bernilai RM160,800.00 (tertakluk kepada pengesahan).

Enjin 1.5-liter

Enjin 1.3 liter lama diganti dengan enjin 1.5 liter. Ia memberikan tork yang lebih kuat pada semua rpm berbanding yang lama, dengan torsi yang cukup pada putaran rendah yang meningkatkan prestasi pemanduan terutama ketika memandu di off-road, di mana revolusi rendah sering diperlukan. Walaupun displacement naik, ia memiliki dimensi keseluruhan yang lebih kecil daripada enjin yang digantinya, dengan penurunan berat 15 peratus, menyumbang pada peningkatan efisiensi bahan bakar.

Transmisi automatic 4-kelajuan

Transmisi automatik 4-kelajuan juga telah direka semula untuk menawarkan geseran yang lebih rendah dan ekonomi bahan bakar yang lebih baik. Corak pergeseran telah diubah dari jenis gate type sebelumnya ke jenis lurus (sejajar) untuk memudahkan operasi.

Tidak ada persoalan bahawa Jimny terbaru ini memang wajar di segenap segi; gabungan gaya yang tidak sesuai, kabin yang hebat dan berfungsi, serta kejuruteraan yang mantap adalah penghormatan kepada setiap Jimny yang pernah hadir sebelumnya.

Berapakah Penjual AP Recon Menjual Jimny

Pasaran terpakai AP telah mengimport dan menjual Jimny dengan harga tinggi tahun lalu. Kami melihat model 2019 Suzuki Jimny Sierra Jungle Green dan dengan kotak gear 5-kelajuan manual yang jarang dijual pada harga mahal RM220,000 dan sebaik saja berita pembukaan bilik pameran Suzuki pada bulan Mac tahun ini, harga turun kepada RM169, 000, yang kami fikir masih terlalu mahal kerana tidak ada after sales, jaminan atau recall pengeluar jika ada. Tambah lagi dengan harga anggaran jualan baharu Malaysia.

Harga jualan yang betul tidak sepatutnya melebihi RM99,900 untuk unit rekondisi berusia 3 tahun terpakai kerana model Jimny dilancarkan sebelum ini di Malaysia, diimport sepenuhnya dari Jepun dari hanya RM87,000 hingga RM92,000.

Peminat Suzuki harus mengawasi halaman Facebook dan Instagram Suzuki Malaysia atau mengunjungi laman web Suzuki Malaysia di www.suzukimalaysia.com untuk maklumat lebih lanjut.

Previous post

Suzuki GSX-S1000GT Diperkenalkan Secara Rasmi

Next post

Mahukah Anda Beli Volvo EV Bebas Kulit?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *