Bisnes

Harga Kereta Baharu Akan Meningkat Lebih Tinggi Pada 2022

Adakah ini bulan-bulan terakhir harga kereta yang rendah di Malaysia?

Potongan harga SST masih berlaku di Malaysia hingga akhir tahun 2021. Apabila Januari 2022 tiba, bersiaplah untuk kenaikan harga kereta baharu dan bukan hanya kerana pengembalian SST dan pengiraan cukai yang terperinci seperti yang kami nyatakan pada Januari tahun ini. Mari kita jelaskan.

Kami difahamkan baru-baru ini bahawa kos besi keluli, komponen yang banyak digunakan untuk hampir semua kenderaan baharu meningkat dan setakat ini kesan kenaikan kosnya tidak dirasakan oleh stok kereta yang sedang dijual di Malaysia.

Kumpulan kereta baharu yang akan datang dari seluruh dunia akan dilanda kenaikan harga besi keluli dan jangan lupa juga kenaikan kos penghantaran.

Pada bulan Mac 2020, sebelum wabak COVID-19, harga besi keluli diperdagangkan antara USD500 dan USD800. Harga keluli pada Julai 2021 naik lebih dari 200 peratus, diperdagangkan pada USD1,800, dan banyak yang terlibat di pasaran tidak melihat penurunan harga sehingga paling awalnya 2022.

Toyota Motor akan menaikkan harga bahan keluli yang dijualnya kepada pembekalnya pada separuh kedua tahun fiskal 2021 sekitar 20,000 yen (USD182) setiap tan, kenaikan harga terbesar dalam lebih satu dekad, ini dilaporkan baru-baru ini oleh Nikkei dalam talian.

Langkah itu adalah kenaikan harga pertama Toyota dalam dua tahun dan menyoroti kesan kenaikan harga komoditi apabila aktiviti perindustrian global pulih dari wabak COVID-19.

Toyota akan memberitahu pembekal tidak lama lagi. Rundingan harga antara Toyota dan pengeluar keluli Nippon Steel nampaknya telah diselesaikan dengan kenaikan yang ketara. Kedua-dua syarikat itu melakukan perundingan setiap dua bulan berdasarkan harga bijih besi dan arang batu kok, bahan mentah utama pembuatan keluli. Toyota membeli sejumlah besar keluli dengan harga yang ditentukan melalui rundingan dan kemudian memborongnya kepada pengeluar komponen.

Kenaikan harga bahan yang dibekalkan akan melebihi 18,000 yen se tan (RM686.00) pada separuh kedua tahun fiskal 2010 dan akan menjadi yang terbesar sejak tahun fiskal yang sama, ketika rundingan antara kedua syarikat berubah dari sekali menjadi dua kali setahun. Kadar kenaikannya berbeza-beza bergantung pada jenis bahan keluli, tetapi yang biasa diperkirakan melebihi 20 peratus.

Kereta penumpang pada amnya masing-masing mengandungi kira-kira 0.7 tan keluli biasa. Sekiranya harga se tan meningkat sebanyak 20,000 yen (RM762.00), kos bahan keluli akan meningkat sekitar 15,000 yen setiap kereta (RM572.00).

Harga bahan mentah, metrik penting dalam rundingan antara Nippon Steel dan Toyota, melambung tinggi. Harga rata-rata bijih besi yang diperoleh oleh syarikat keluli domestik dari bulan April hingga September 2021 adalah lebih dari USD160 se tan, naik 50 peratus dari jangka waktu Oktober 2020 hingga Mac 2021. Harga rata-rata arang batu kok dari Januari hingga Jun 2021 adalah hampir 10 peratus lebih tinggi daripada bulan Julai hingga Disember 2020.

Kenaikan harga keluli juga disebabkan oleh kenaikan harga keluli global secara mendadak. Oleh kerana pemulihan dari wabak ini, aktiviti pengeluaran dan pekerjaan pembinaan semakin meningkat di seluruh dunia, dan permintaan untuk produk keluli melambung.

Harga gegelung hot-roll yang digunakan dalam pelbagai aplikasi di pasaran Asia Timur akan tetap berada di bawah USD1,000 se tan, dua kali ganda dari tahap yang sama tahun lalu. Ia telah melebihi USD2,000 untuk pertama kalinya di A.S.

car prices

Terdapat juga sebab lain untuk kenaikan harga kereta baharu. Nampaknya ada perubahan dalam apa yang ingin dibeli oleh pengguna sekarang. Peralihan dari sedan yang kurang mahal ke supercar / kereta sport yang lebih mahal, sedan mewah, SUV dan MPV meningkat sebelum wabak lagi.

Pengilang kereta bertindak balas dengan mengurangkan pengeluaran model mereka yang kurang popular untuk mengekalkan cip komputer yang mereka ada untuk SUV, supercar dan trak MPV, walaupun model tersebut juga mengalami pengurangan pengeluaran.

Previous post

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kini Di Malaysia - RM1.12 Juta

Next post

Program Loyal-T Toyota Janji Lebih Nilai Dan Ganjaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *