Berita Auto

Renault Arkana Dilancarkan Di Australia, Bermula Di Bawah RM105k

Siapa kata anda harus memecahkan bank untuk memiliki SUV coupe berjenama Eropah yang bergaya?

Segmen SUV coupe di Australia menjadi lebih menarik dengan kedatangan Renault Arkana yang baharu. Walaupun pembuat kereta Perancis mungkin tidak berada dalam liga yang sama dengan trio Jerman yang hebat, harga permulaan rendah AUD33,900 (RM103,430) menjadikan Arkana sebagai pesaing harga untuk Q3 Sportback, X4 dan GLC Coupe.

Walau bagaimanapun, dari segi harga, SUV coupe Perancis menyaingi Volkswagen T-Roc, Mazda CX-30, Subaru XV dan crossover kompak lain yang serupa.

Arkana pasaran Australia akan ditawarkan dalam tiga varian. Rangkaian ini bermula dengan Zen, yang dilengkapi dengan senarai peralatan yang cukup luas yang merangkumi lampu depan LED dan roda aloi 17-inci dua-tona. Di dalamnya, ada skrin multimedia tujuh inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto, sistem suara Arkamys, kluster instrumen digital 4.2 inci, roda stereng yang dibalut dengan kulit heated, danupholsteri kulit hitam, antara yang ditawarkan.

Calon pembeli yang mengutamakan keselamatan akan senang mendengar bahawa spesifikasi asasnya dilengkapi dengan sistem bantuan pemandu canggih seperti Autonomous Emergency Braking (dengan pengesanan pejalan kaki dan penunggang basikal), Lane-Keep Assist, Adaptive Cruise Control dengan Stop & Go, Traffic Sign Recognition, High-Beam Assist, Blind-Spot Monitoring dan Park Assist.

Di julat AUD37,490 (RM114,384) Intens meningkatkan paparan sentuhan Easy Link 9.3 inci yang lebih besar dengan navigasi satelit, paparan digital pemandu tujuh inci, teknologi Multi-Sense Renault dengan tiga mod pemanduan dan hingga lapan pilihan pencahayaan ambient, kombo kulit / suede, serta heating, pengudaraan dan penyesuaian elektrik untuk tempat duduk pemandu. Bahagian luarnya ditumbangkan sedikit dengan roda aloi 18-inci dua-tona.

Paling atas Arkana ialah varian R.S. Line, yang dijangka tiba ke bilik pameran awal tahun depan dengan harga AUD40,990 (RM125,062). Untuk bahagian luar, ia menambah roda aloi dua-tona 18 inci beraksen merah, bilah berinspirasi F1 pada bumper depan, pelat skid depan dan belakang Gunmetal, pelindung pintu bawah dan trim hitam gloss pada cermin pintu, reflektor udara dan trim tingkap.

Di dalamnya, ada kulit hitam dan upholsteri suede dengan jahitan merah, stereng berkulit berlubang heated, trim gloss carbon-look, sunroof dan kaca privasi belakang. Peralatan ini juga telah ditingkatkan dalam bentuk pengecas telefon pintar tanpa wayar dan cermin pandan belakang peredupan auto tanpa bingkai.

Di samping itu, kedua-dua Intens dan R.S. Line dapat Rear-Cross Traffic Alert, Over-Speed Prevention dan brek parkir elektrik dengan fungsi Auto Hold. Lapan beg udara dilengkapkan sebagai standard pada semua varian.

Tanpa mengira varian, Arkana dikuasakan enjin petrol empat silinder turbocharged 1.3 liter yang ditala semula dengan 156 PS yang sihat pada 5.500 rpm dan tork 262 Nm pada 2.250 rpm, 3 PS lebih tinggi tetapi 6 Nm kurang daripada yang dimiliki Captur sebelumnya. Dengan pacuan automatik tujuh kelajuan roda depan, Renault mendakwa Arkana mampu memberikan ekonomi bahan bakar gabungan 6 l / 100 km, lebih sedikit daripada Captur.

Malaysia?

Setakat ini, belum ada apa-apa petunjuk dari TC Euro Cars mengenai kedatangan Arkana ke Malaysia. Syarikat ini patut mempertimbangkan untuk membawa crossover slope-roof ini ke sini kerana kami rasa bahawa ia mempunyai penampilan dan teknologi yang tepat untuk menarik pembeli kereta Malaysia dari Proton X50. Tentang harga, pasangan tempatan (yang sudah dilakukan TCEC dengan Captur) dapat membantu menurunkan harga bawah RM110,000. Ini pasti akan kasi goyang sikit segmen crossover kompak ini.

Previous post

Bilik Pameran, Pusat Selepas Jualan Perodua Dibuka Semula

Next post

Bilik Pameran Volkswagen Kembali Beroperasi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *