Bisnes

Toyota Mengurangkan Pengeluaran Global 40 Peratus Kerana Tak Cukup Cip

Pengurangan pengeluaran oleh Toyota juga akan membawa kesannya kepada kilang di ASEAN.

Toyota Motor Corporation baru saja berkongsi berita mengenai pemotongan pengeluarannya yang akan datang kerana masalah rangkaian bekalan kerana kekurangan global chip mikro automotif terus melanda pesaingnya juga. Volkswagen Group, pesaing langsung juga merancang untuk mengurangkan pengeluaran dengan alasan yang sama.

Semasa mengumumkan pengurangan pengeluaran ini malam tadi (Khamis), Toyota menyalahkan penangguhan atas kemacetan bekalan cip di seluruh dunia dan penularan COVID-19 varian Delta di Asia Tenggara.

Pengilang kereta di seluruh dunia telah mengurangkan pengeluaran kerana kekurangan cip selama berbulan-bulan, tetapi kebangkitan semula dalam kes COVID-19 di Jepun, Filipina, Thailand, Vietnam dan Malaysia yang merupakan pusat kilang auto dan kilang cip telah menyebabkan pengurangan dan memburukkan lagi krisis.

Penutupan besar seperti yang dilaporkan oleh Reuters, yang dimulai bulan ini, Ogos dan akan berlanjutan hingga akhir September, akan mengurangkan output Toyota di hampir setiap pasaran utama, bermula dengan Jepun, Amerika Utara, Eropah, China dan Asia.

Pembuat kenderaan terbesar di Jepun menjangkakan kehilangan 360,000 output kenderaan di seluruh dunia pada bulan September sahaja. Operasi Amerika Utara akan kehilangan sekitar 80,000 unit, Eropah sekitar 40,000 kenderaan, China sekitar 80,000 unit, dan operasi Asia yang lain akan merasakan kesan 8,000 unit.

Pembuat kenderaan terbesar di dunia berdasarkan jumlah penjualan juga menyatakan bahawa sasaran pengeluaran globalnya sebanyak 9.3 juta kenderaan untuk tahun yang berakhir pada bulan Mac, serta rancangannya untuk menjual 8.7 juta kereta dalam tempoh tersebut akan dikekalkan.

Pengurangan akan mempengaruhi 14 kilang pemasangan Toyota di Jepun dan 27 dari 28 barisan pengeluaran di sini. Toyota mengatakan ia akan kehilangan sekitar 140,000 unit pengeluaran dari kilang pasaran rumah pada bulan September, di samping 20,000 unit lagi yang hilang melalui pengurangan pada bulan Ogos.

Kilang yang terjejas termasuk kilang Takaoka dan Tsutsumi di Jepun, yang bersama-sama membina crossover RAV4 dan Harrier, sedan Corolla dan Camry serta hibrid Prius, antara papan nama lain. Juga terkesan adalah kilang Tahara yang bina model Lexus LS, IS, RC, RCF dan NX.

Kerugian tersebut mewakili sekitar 40 peratus daripada pengeluaran global Toyota yang dirancang pada awalnya untuk bulan September.

Walaupun terdapat penangguhan di seluruh dunia, Toyota mengatakan bahawa, buat masa ini, pihaknya tetap mempertahankan rancangan pengeluarannya untuk membina 9.3 juta kenderaan di seluruh dunia pada tahun fiskal semasa yang berakhir pada 31 Mac 2022. Jumlah itu hanya meliputi output dari Toyota dan Lexus, bukan Daihatsu atau Hino .

Toyota tidak sendirian dalam masalah kekurangan bahagian ini kerana kebanyakan pesaingnya seperti VW, termasuk General Motors, Ford, Nissan, Daimler, BMW dan Renault, telah mengurangkan pengeluaran kerana menghadapi kekurangan cip global.

Previous post

BMW G 310 GS, R Versi 2021 Dilancarkan Di Malaysia

Next post

BMW C 400 X, GT Versi 2021 Masuk Pasaran Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *