Kemalangan / Rosak / Recall

Bila Memandu Ketika Hujan Lebat Berjaga-Jaga Pemandu Penakut

Sebilangan pemandu di jalan raya kita adalah pemandu yang gementar dan kita harus berjaga-jaga.

Pertama sekali, ingatlah bahawa semasa hujan, jarak brek kereta kami bertambah, jadi anda harus selalu pastikan jarak pemanduan yang jauh dari kereta di hadapan anda.

Dengan cara ini, anda akan dapat melihat dan memperhatikan pergerakan pemandu lain di jalan raya kerana anda memerlukan pemerhatian yang lebih baik kerana pemandu gementar akan memandu meredah air bertakung tanpa memahami kelajuan, throttle action dan pergerakan stereng.

Anda harus memandu dengan tenang yang akan membolehkan anda melihat lebih jauh di depan di mana terdapat kemungkinan adanya air bertakung yang boleh menyebabkan pemandu dan kereta akan aquaplane (gelonsor atas air).

Jadi sekiranya anda tidak tahu apa itu ‘Aquaplaning’. Ianya adalah bila air membentuk lapisan antara tayar kenderaan anda dan permukaan jalan di mana kemungkinan besar anda akan ‘mengelonsor’ kereta anda dan ini bermakna anda tidak akan mempunyai kawalan stereng dan oleh itu ia akan menghalang anda daripada memutar kereta anda dan mengekalkan kawalan kenderaan anda dengan selamat.

BHP_Euro5 Diesel_2021_Lexus NX

Jadi, ianya adalah bila dan ketika anda merasa kemudi anda terlalu ringan dan tidak dapat dikawal. Sekiranya aquaplaning berlaku walaupun terdapat semua langkah berjaga-jaga, penting untuk tetap tenang dan bertindak balas dengan betul. Tekan klac, lepaskan accelerator, dan jaga agar stereng stabil. Jangan putar stereng, kerana kereta aquaplaning tidak akan ada tindak balas.

Kegagalan mengikuti petua ini mungkin menyebabkan kereta tergelincir dan hilang kawalan sebaik sahaja anda keluar dari air ‘bertakung’.

Sekarang ialah musim tengkujuh di Lembah Klang dan hampir setiap malam hujan dan ramai mengalaminya semasa perjalanan pulang dari tempat kerja. Tayar anda perlu diperiksa jika mempunyai bunga yang cukup untuk mencekam permukaan jalan dan mestilah mempunyai isi angin yang betul.

Memeriksa tekanan tayar anda secara berkala adalah mustahak dan ya, kami tahu ia melecehkan dan kotor tetapi anda perlu ketahui bahawa tekanan tayar yang rendah akan meningkatkan risiko aquaplaning dan mempengaruhi pengendalian kereta anda walaupun dalam cuaca kering.

Pasti fokus kepada pemandu lain kerana anda tidak akan tahu kereta mana yang mempunyai pemandu gementar di belakang roda dan anda tidak mahu dilanggar mereka dan melalui proses kerumitan trak tunda, laporan polis dan tuntutan insurans yang tidak diingini.

Kami berkongsi maklumat ini kerana kami terus melihat kemalangan semasa lockdown walaupun tidak banyak kenderaan di jalan raya atau kesesakan lalu lintas.

Previous post

Volkswagen Golf GTI BBS Concept Tampil Retro

Next post

Hyundai-Sime Darby Lancar Program Pajakan Grand Starex

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *