Berita Auto

Nissan Menutup Kilang Amerika Kerana Krisis Covid Malaysia

Kilang membuat cip untuk Nissan di Malaysia telah ditutup kerana PKP semasa yang sedang kuat kuasa.

Nissan baru-baru ini mengumumkan bahawa kilang pengeluaran Tennessee di Smyrna akan ditutup selama dua minggu bermula Isnin depan (16 Ogos), kerana kekurangan cip semikonduktor yang sepatutnya tiba dari Malaysia.

Menurut kenyataan Nissan mengenai masalah ini, pembuat kenderaan Jepun itu mengesahkan bahawa kilang Amerika Utaranya telah habis bekalan cip yang ada, dan sedang menunggu penghantaran dari Malaysia.

Kerana penularan wabak Covid-19 di kilang cip, penghantaran ini dijangka agak tertangguh.

Kilang Tennessee seluas 6 juta kaki persegi mempekerjakan 6,700 orang dan kini menghasilkan enam model Nissan, yang merupakan crossover Rogue dan Leaf EV. Sebenarnya, lebih dari 14 juta kenderaan telah dihasilkan di sana sejak ia mula beroperasi pada tahun 1983.

Apa yang mungkin lebih berkaitan dengan topik ini ialah masalah yang lebih serius ialah penutupan kilang ini adalah yang paling lama di antara pengeluar automatif Amerika Utara sejak kekurangan semikonduktor mulai melanda dengan sungguh-sungguh akhir tahun lalu.

Walau bagaimanapun, perlu diperingatkan bahawa bukan Nissan seorang yang terkesan kerana krisis ini, yang lain seperti Land Rover dan Subaru yang baru-baru ini terpaksa membiarkan kilang mereka tidak beroperasi kerana kekurangan cip.

Lebih membimbangkan, belum ada tarikh akhir yang konkrit tentang bila krisis ini – Covid-19 dan kekurangan semi konduktor – akan diselesaikan. Walaupun begitu, banyak di industri ini tidak optimis pengeluaran automatik kembali ke tahap pra-pandemik sebelum akhir tahun depan.

Ini hanya kerana walaupun keadaan bekalan cip telah meningkat sedikit dalam beberapa bulan terakhir, varian Delta Covid-19 yang teruk melanda Asia telah menyebabkan kilang di pelbagai wilayah menghentikan operasi mereka sekali lagi untuk mematuhi perintah berkurung tempatan.

Oleh itu, pembuat kenderaan kembali ke keadaan mencabar yang sama seperti tahun lalu, dengan beberapa yang berpotensi menjadi lebih buruk sekarang daripada sebelumnya.

Menyentuh sedikit mengenai peranan Malaysia dalam rantaian bekalan semikonduktor, para pemain dalam industri ini secara tempatan memberi tumpuan kepada tugas ‘back-end’ memotong cip yang akhirnya sampai ke dalam produk akhir.

Kilang cip besar di tempat-tempat seperti Taiwan dan Singapura biasanya menggunakan wafer silikon besar menjadi beberapa integrated circuit yang lebih kecil.

Balik kepada penutupan kilang Nissan di Tennessee, pembuat kereta Jepun itu menjangka pengeluarannya di Smyrna akan disambung pada minggu 30 Ogos.

Walau bagaimanapun, melihat kepada keadaan semasa di Malaysia, kemungkinan itu adalah keajaiban kecil (atau beberapa pengurusan rantaian bekalan) bagi kilang itu untuk menerima cip yang diperlukan pada tarikh tersebut.

Text asal Joshua Chin

Previous post

Honda Bersedia Membangkitkan Semula Jenama Integra

Next post

Allianz Business Shield Menawarkan Perlindungan Khusus Untuk PKS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *